Ezt a könyvet nemrég a fiamtól kaptam ajándékba. Egyik nap elment dolgozni, hazafelé meglátott egy antikváriumot, és rögtön rám gondolt. Így került a kezeim közé Danielle Steel - Utazás című könyve. Bár régebben olvastam az írónőtől, és akkor beskatulyáztam a romantikusok közé, de azóta több művével is találkoztam, ami ezt megcáfolta. Ez az egyik.
A fülszöveg alapján egy igen érdekes könyvnek néztem elébe.
Legalábbis, ami az írói ígéretet illeti. A külvilág felé tökéletes házasság
hátterét a zárt ajtók mögötti valóságot bemutató történetre számítottam. Ezt
meg is kaptam, ezzel a részével nem is volt gondom, mert amit a fülszövegben
olvashattam, ugyanazt kaptam a történetben is.
Főhősnőnk, Maddy egy országos tv társaság esti hírolvasója.
Nem elég, hogy okos, szép, hanem emellett szinte minden férfi a kegyeiért
verseng. A férje, Jack által lehet a felső tízezer tagja. Maddyről és a
megpróbáltatásairól szól ez a történet. Mert ugyan ez mind szépnek és jónak
látszik egy kívülálló szemében, ám a kedves férj sem épp mindig kedves.
Ráadásul, azt se hagyjuk ki a számításból, hogy Jack nemcsak jóképű,
illedelmes, humoros férfi, hanem egyben egy hataloméhes, irányításmániás ember
is.
A könyv teljesen végig vezet Maddy múltján, hogy ki volt ő,
ki lett és a jelenlegi helyzetig megtett utat is megismerhetjük. Ugyanakkor ez
nem mondható el a férjéről. Néhol olyan érzésem támadt, hogy Jack csak azért
negatív szereplő, mert kell a történetbe egy gonosz, aki elől a szépséges
királykisasszony a hős lovag, és hű társa segítségével megmenekül. Egy mese mai
köntösbe bújtatva. Ez rendben is van, csak az nem tetszett, hogy az írónő
mindehhez a családon belüli erőszak, azon belül is a házaságon belüli erőszak
témájához nyúlt. Maga a pszichológiai háttér szépen kidolgozott, viszont a szereplők
tetteit, gondolatait néhány helyen erőtlennek, esetlennek, hiteltelennek
éreztem. Értem én Maddyt, hogy a mélyszegénységből a férje emelte fel a
gazdagságig, kupálta ki képernyőképesre, ennek ellenére nem gondolnám, hogy ez
ekkora ragaszkodást, lojalitást váltana ki, mint ebben a történetben a
főhősből. Átéltem én is a terrornak azon formáját, amit az írónő megjelenít,
így tudom, hogy a bántalmazó előszeretettel használja a lelki terror
legkülönfélébb vállfajait, mégsem éreztem hitelesnek Maddy reakcióit. Túl
sokáig nem hozott döntést, holott mellette voltak olyan személyek, akik
mindenben támogatták, segítették.
A másik problémám a történettel, hogy az egész úgymond a
gazdagok világában játszódik, ahol Maddy saját keresettel, igazából már
vagyonnal rendelkezett. Ha mindent számításba veszek, a segítőtársakat, az
anyagiakat, akkor azt mondom, hogy ez így ebben a formában nem igazán állja meg
a helyét. Persze, értem, hogy az írónő ezzel a könyvével szeretett volna
rámutatni, hogy a családon belüli erőszak nemcsak a szegények, hanem a
társadalom minden rétegében fellelhető. Ugyanakkor az valahogy feledésbe
merült, hogy egy ilyen anyagi helyzetben lévő nőnek, több lehetősége van, mint
akinek semmilye sincs, nincs hová menni, kihez fordulnia. A történet folyamán
volt egy-két ilyen kitekintés, de ezek megmaradtak mellékszálaknak.
A karaktereknél úgy gondolom, hogy a szerző annyira
koncentrál, hogy a főhőst megkedveljem, értsem a tetteit, indokait, hogy a
többi szereplőre már nem maradt ideje. És ez sajnálatos, mert annyi, de annyi
érdekes személy tűnt fel a történetben. Teszem azt, Jackről sem tudunk meg
semmit, azon kívül, hogy ő a bántalmazó. Pedig érdekelt volna az ő múltja is.
Hol vannak a szülei, vannak testvérei? Miért és miből gondolta, hogy egy emberi
lényt tárgynak tekinthet, és úgy is viselkedhet vele? Ilyen
személyiségjegyekkel született, aztán amit a neveltetése megerősített benne,
vagy esetleg lentről küzdötte fel magát, és ez váltotta ki benne ezt a nem
természetes reakciót? Annyi, de annyi kérdés, amire nem kaptam választ, csak be
lett mutatva, hogy ő a bántalmazó, a gonosz, akit utálni kell. Holott úgy
gondolom, azért egy picit árnyaltabb a kép. Nem minden csak fekete és csak
fehér.
Aztán ott van a másik férfi a történetben, akinek a hős
szerepe jutott. Ugyan nála már volt némi háttérinformáció, de valahogy mégsem
értettem meg, hogy lehet ilyen hamar egy segítő jobb kézből egy elsöprő
szerelem. Egy olyan szerelem, mely eleinte csendes, lassú, majd idővel átvált
valami megmentési kényszerré, ami a végén mindent, és ha kell mindenkit
feláldozok csak vele lehessek érzés zárja le.
A végére hagytam a pszichológust, aki miután megismeri
Maddyt, úgyszintén előtőr a mindenáron megmenteni vágy. Az ő karakterét sem
éreztem teljesen hitelesnek, mintha csak kellett volna valaki, aki a mi kis
virágszálunk lelkét teszi rendbe. De semmi mögöttes tartalom, egy papírfigura,
aki csak van, mert a téma megköveteli, hogy azért valami szakmaiság is legyen
benne.
Ambivalens érzéseim vannak ezzel a történettel szemben. Egyfelől
értékelem, hogy a szerző egyáltalán foglalkozik egy ilyen a mai napig tabu
témával. A lelki folyamatok is hitelesen lettek megírva, és felhívta a
figyelmet, hogy ez nemcsak a társadalom egy szűk körét érinti, hanem minden
rétegben ott van a jelenség. Másfelől pedig, nem éreztem azt, hogy Maddyn kívül
bármely más karakter bármilyen mélységet kapott volna. Csak skatulyákat
kaptunk, mint a segítők, a hitetlenkedők, az elutasítók, és a hősszerelmes. Bár
nem tisztem eldönteni, hogy ez a történet milyen indíttatásból került
megírásra, és igazából azt sem tudom, hogy mennyire kell komolyan venni. Épp
ezért az mondanám, hogy egy olvasásnak megfelelt, de ennyi és nem több. Nem
volt rossz, de nem is sorolnám a többször olvasós kategóriába. Ez legfeljebb
egy tündérmese a mai világba integrálva.
Írta: Emilly Palton
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése