2020. november 6., péntek

Eoin Dempsey - Fehér rózsa

 

„Ahol könyveket égetnek, ott végül embereket égetnek.”


Először is szeretném azzal kezdeni az értékelésemet, hogy köszönetet mondjak egy kedves olvasni szerető molytársamnak, mert nélküle mostanában nem tudtam volna elolvasni és bizony egy nagyszerű élményről maradtam volna le. Köszönöm.

Nem csinálok titkot belőle, hogy nagyon különc és egyéni nézetekkel tekintek a világra.  Az igazságérzetem a plafont verdesi és ki is állok mindazért, amit vallok. Hogy jobban értsétek miről is írok: sokszor olyan állatokat és növényeket szeretek, melyeket az átlagember megvett, vagy rá sem néz. Egyet kivéve, a címet adó virág számomra a szívem csücske és mikor megláttam, hogy miről szól a kötet egy pozitív töltetű ómennek vettem. A borító egyszerű, de nagyszerű érzés kelt az olvasni vágyók szívében, hiszen semmi giccs nincs rajta és jó egyszerűen rátekinteni. Ráadásul hűen levetíti a történet tartalmát, egy figyelmesebb szemlélőnek sok mindent elárul, ahogy szemügyre veszi.

Tartalmát tekintve a könyv a II. világháború időszakában játszódik és korhűen követhetjük végig az akkori eseményeket. A könyv elején található egy rövid tájékoztató szöveg, mely felhívja az olvasó figyelmét, hogy a történet valós eseményeket dolgoz fel, de bizonyos részleteket, eseményeket picit megváltoztatott az alkotó. Ezzel semmi problémám nem volt, mert bizony mind az a borzalom, mely ebben a könyvben meg van írva, az emberiség egyik legnagyobb kudarca és bukása.

Kudarc azért, mert egy pár évtizeddel ezelőtti esemény, az I világháború nem tanított meg semmit és ugyan azon hibákat követték el az emberek. Bukás pedig azért, mert mint ember kudarcot vallottak. Meglátásom szerint a hit világokat változtathat meg, életeket formálhat át, de el is vakíthat. Ez mindig attól függ, hogy egy adott nép mely irányba fordul és kit emel ki maga közül. Amikor egy személy tömegek pusztítását okozza és gyűlöljük évek múltával még a nevét is, rá kell, hogy döbbenjek most sem tanultunk semmit. Egy lélek kevés ahhoz, hogy egy világ lángba boruljon, de elég ahhoz, hogy az első hullámokat felkorbácsolja.

Ez a történet négy szálon futó események és karakterek szintézise. Az első és talán kulcsfontosságú szereplő Franka Gerber, aki nővérként dolgozik és örök lázadóként kívülállója az akkori rezsimnek. Hite és cselekedetei mindig arra ösztönzik, hogy amíg egy ember is ellenáll, van remény. Róla és a családjáról nagyon sok mindent megtudunk és ezért automatikusan kiváltotta bennem a szimpátiát. A másik főszereplő egy bizonyos katona, aki hasonló nézetekkel szemléli a háborút, mint Franka, mégis teljesen más életet él és komoly szerepe van a történetünk eseményeiben. A harmadik karakter szerepe alap esetben mellékes lenne, én mégis a főszerepek közé sorolom. Franka ex-kedveséről van szó, aki most már legnagyobb ellenfelének embere. Azért gondolom kiemelkedőnek, mert végig jelen van a történetben, folyamatosan feszültséget okoz és rendkívül komoly következmények kiváltója. Bár a könyv negatív szereplőinek táborát erősíti és kimondottan nem kedveltem, ennek ellenére valahol mégis szánalmat hozott felszínre bennem. Szántam azt a fiút, aki elindult ezen a lejtőn, a szülői háttere is olyan volt amilyen, ezért neki nem volt más választása, mint hogy magáévá tegye annak a kornak a szellemét. Ha csak szimplán tekintenék rá, megvetném, de megláttam benne az elveszett férfit és a törődő apát és ezért ez a picinyke reménysugár előhozott belőlem egy erős szánalmat, valamint azt a gondolatot, vajon mi lett volna vele, ha nem így alakul az emberiség történelme! A negyedik szál pedig a fenti szereplők múltja, mert bizony mindenkinek megvannak egy szebb korból hozott történetei, családtagjai, mikor még tiszta volt az ég. És ahogy felelevenedik, a lapokon a múlt úgy válik egyértelművé, hogy kiből miért lett a jelenben az aki, és megértettem, hogy elkerülhetetlen volt az események ilyenné alakulása.

Nagyon tetszett, hogy bár a tematikáját tekintve súlyos és rendkívül fájdalmas, mégis hagy az író egy picinyke, lehelet vékony reménysugarat, melyben a pozitív, virágzó érzelmek is helyet kaptak. Ez pedig nem más, mint a szerelem. Nincs kiemelve, mégis pontosan tudtam, hogy ott van. Körül lengi a karaktereket és reményt ébreszt az olvasói szívekben, mint az enyémben is.

A történet lezárása érdekes volt, bár számítottam rá, mégis kicsit csalódottan csuktam be a könyvet, mert túl gyorsnak éreztem az események elvarrását. Szívembe zártam ezt a könyvet és biztos vagyok benne, hogy nem utoljára vettem kézbe.

Számomra kedvenc lett és ajánlom mindenkinek, aki szereti a korhű történeteket, az emberi szenvedést és a feszültséget, de pontosan ugyan olyan örömmel nyugtázza, hogy a gonosz mindig elnyeri méltó büntetését.

Záró gondolatként pedig csak annyit írnék, hogy új század hajnala virradt nem is olyan régen az emberiségre. Tanuljunk a múlt hibáiból és tegyünk a gyűlölet és igazságtalanság ellen annyira, amennyire csak lehet! Köszönöm.

Amennyiben felkeltettem az érdeklődésedet a Maxim Kiadó oldalán meg tudod venni a könyvet.

Írta: NiKy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése