2020. december 6., vasárnap

Nagy Lea - Kőhullás

 

„Múlhatna ezen is.”


Ezzel a kötettel a kapcsolatom igen érdekes, ugyanis már jó ideje nézegettem a polcomon, de valamiért mindig úgy éreztem, hogy később, még nem érzem azt a bizonyos hívó erőt. Aztán ahogy lenni szokott nálam, pár napja lekaptam a polcomról és elkezdtem olvasni. De mindez nem jöhetett volna létra, ha nem kapom meg recenzióként. Ezt szeretném a Napkút Kiadónak itt is megköszönni, hiszen nélkületek nem tudom mikor került volna kezeimbe ez a kötet.

Az első, ami igen megfogó volt a számomra, az a borító. Rólam köztudott, hogy nagy rajongója vagyok a művészeteknek és kimondottan szeretem a groteszk bármely formáját. A mostani kép egy cseppet erotikus töltettel látható, hiszen egy akt kép mutatkozik meg a borítón. A puritánság, mint forma a későbbiekben is visszatükröződik a lapokról, és mint mindig most is nagyon örültem, hogy a külső harmonizál a belső tartalommal.

A belső részeket krokinak nevezett rajzok díszítik, melyeket, mint olvastam, maga az költőnő készített. Nekem ez nagyon tetszik és örülök, hogy több oldaláról mutatkozik be Nagy Lea.

A kötet három nagy részre bontható. Minden főcímben megmutatkozik egy gyűjtőnév, melyet először nem fog érteni az olvasó, csak ahogy halad oldalról oldalra tárulkoznak fel a költőnő belső vívódásai, gondolatai.

Az egész kötetre jellemző egy bizonyos nyersesség. Bár néhol túl léha és obszcén, mégis kialakít egy érdeklődést olvasójában és ez számomra igen csak meglepő volt, ugyanis távol áll tőlem az ilyesfajta stílus. 

Számomra valamiért folyamatosan egy nyers és élő hús jutott eszembe. És végül rájöttem, hogy azért, mert ez a kitárulkozás és főleg ebben a formában egy mély gondolatokkal átívelt, de mégis fájdalmas és néhol kegyetlen szövegbe rejti gondolatait az alkotó.

Bár biztosan állítom, hogy nem az én világom, mégis szeretnék kiemelni három részletet. Az elsőt azért választottam, mert szinte lírikus töltettel párosul ez a pár sor, és ezekben a szavakban éreztem a legtöbb fájdalmat, és őszinteséget. Figyeljétek csak!

"Már nem találom a szavak között.

Már nem találom a könyvek címein,
nem találom a tenyerem vonalaiban,
és nem találom a plafon repedéseiben.

Nem találom a közhelyekben,
nem találom a könnyekben,
nem találom a sóhajokban,
nem találom az ordításokban,
nem találom a nevetésben,
nem találom a kiáltásban,
nem találom a zenében,
nem találom a csendben,
nem találom a zajban,
nem találom önmagamban,
nem találom a tárgyakban,
és nem találom másban.

nem találom az ökölbe szorított kézben,
és nem találom a legpuhább csókban sem.

Nem találom az érintésben, sem
karnyújtásnyira, sem túl az időn
meg az univerzumon, s horizonton túl.

Nem találom a közös műteremben,
nem találom az elhanyagolt strandokon,
nem találom a beakadt gázpedálban,
nem találom a hangtalan fékben,
nem találom se az éhezésben,
se a zabálásban.

Nem találom.

Istenem, nem találom.
Nem talállak Téged."

Nem gondolom, hogy különösebben magyarázatra szorul, ezért meghagyom számodra kedves olvasó, hogy meglásd mire is utaltam fentebb.

A második verset a szavak és mondatok egyszerűségébe rejtett gyönyörűsége miatt választottam. Különleges mondanivalót hordoznak a sorok, és be kell, hogy valljam ezt megkönnyeztem.  Nézzétek csak!

"Jáspisszerű ma éjjel az ég.
Az újhold épp előbújt.

Halk minden dobbanás.

Elfelejtettük egymást.
Az arcodat megcsípte
egy szúnyog.

Fekete macska tekintete
szegeződik ránk.

A lépcsőkön hallatszik minden
nesz és susorgás.
Melegség fúj be az ablakokon át.

Rettegek mindentől, ami
nem Te vagy.
Valami fekete, nyárvogó
vadállat lesi mozdulataimat.

Jáspisszerű ma éjjel az ég.
Az újhold épp előbújt."

És végezetül a harmadik kiemelkedő alkotás a számomra:

"Fenyőillat – nyitva az ablak.
Fapadlómra zuhannak az apró tobozok.
Nagy fakopáncs a harsanó zöldben.
Te is épp kint valahol."

Egyszerű, de mégis nagyszerű.

Összességében elmondhatom, hogy bár nem az én világom ez a kötet, mégis tudott újat nyújtani a számomra. És el kell, hogy ismerjem egyáltalán nem rossz, csak más, mint amit igazán kedvelek.

Ajánlom mindenkinek, aki szereti a modern, naturalista költészetet és szeret új és érdekes gondolatokkal találkozni.

Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed, a Napkút Kiadó oldalán be tudod szerezni a könyvet. 

Írta: NiKy


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése