„A művész míg alkot, addig harmóniában él önmagával és lelki
céljaival, de mihelyt prófétává válik, amint gyakorlati tanítószerepet vállal,
szervez és irányít, akaratlanul is ellentmondásokba keveredik önmagával.”
Számomra a művészetek világa egy misztikummal vegyes
gyönyörűség. És bár némiképpen szerencsés módon részese lehetek a nagy
egésznek, mégis csak apró kis pont vagyok a palettán. Hiszen ennek a kifejezésformának
a színeiben megmutatkozik minden érzelem és nagyjainak köszönhetően az utókor
örökségét gyarapítják. Hogy miképpen bánunk ezen művekkel és az élő művészekkel
az a jelenkori társadalom dicsőssége vagy szégyene. Ennek a kötetnek nagyon
fontos szerep jutott osztályrészül, mert alapjaiban növelte meg az igényemet a
hozzá hasonló írások iránt, de erről később. Ezúton szeretném megköszönni a
Gondolat Kiadónak, hogy biztosított számomra egy példányt, mert általatok a
„mennyekbe” jutottam.
Az első, ami megfogó volt a számomra, az természetesen a
borító. Az elülső képen Amrita Sher-Gil festőnő egy híresebb festményét láthatjuk,
mely Az öreg mesemondó címet kapta. A hátsó borító képen, pedig szintén a
művésznő egyik alkotása látható, mely a Vidéki piac Magyarországon címet viseli.
Különlegességük, hogy nem csak tematikában, de színekben is összhangot
képeznek, így a két festmény bár időben eltér keletkezését tekintve, mégis egy harmonikus
összképet kelt és örömmel veszi kézbe az olvasó.
Duló Károly eddigi munkásságát nem ismertem, de ez az én
szegénységi bizonyítványom, amit ezután a kötete után biztos, hogy pótolni fogok.
Ahogy a cím is mutatja Amrita Sher-Gil festőnő életrajzát
olvashatjuk egy igen szokatlan formában, hiszen az író a művésznő életében
fontos szerepet játszó embereket szólaltja meg, kicsit olyan érzést keltve,
mintha egy szövegkönyvet olvasna az érdeklődő. Mint tudjuk Amrita Sher-Gil
félig magyar származású, félig pedig indiai gyökerekkel rendelkező művésznő
volt. A 20. század korai szakaszában született ötödik gyermekként. A
legkisebbek előnyeit élvezve, hamar tudatosult a kislányban, hogy szülei és
környezete nagy becsben tartja, ezért már korán megmutatkoztak a kislány egyre
makacsabb, önfejűbb viselkedési formái, mely kezdetben csak szeszélynek tűntek,
de a későbbiekben meghatározta a világ iránti elképzelését és az életútját is.
Édesanyjuk társaságkedvelő, úri életformája miatt Amrita és testvérei már
egészen kicsi korban a zenei pálya biztos lépcsőin lépkedhettek. A kislány
esetében a zongora jelentette az asszony büszkélkedési mániájának egyik
lehetőségét, és sokszor „parádéztatta” lányát a különböző társasági
eseményeken. Talán ennek is köszönhető, hogy Amrita a festészet irányába kezd
fordulni és hamar megmutatkozik itt is kiemelkedő tehetsége. A családdal való
viszonya kaotikus állapotokat eredményez, mely kihat a későbbiekben munkásságára
és magánéletére is. Amrita felnőttként bohém, nagyvilági szemléletmódot
folytat, mely nagymértékű szexuális éhséggel párosul és egészen odáig fajul,
hogy többször várandós lesz és nemibeteg is. Az akkori világnézett szerint a
nőknek nagyon korlátozottak még a lehetőségeik és nehéz érvényesülniük minden
olyan téren, mely eltér a társadalmilag elfogadott „anya és feleség” megszokott
szerepkörétől. Ennek a kornak az egyik csillaga Amrita Sher-Gil, aki képeiben
egy új irányzatot és egy nyitottabb szemléletet hagyott hátra az utókornak.
A kötet erőssége nem csak az író olvasmányos stílusa, de a
részekre bontott, úgymond „életállomások” egymásra épülő szerkezete is.
Összesen hét ilyen főcímet olvashatunk, mely összefoglalja a művésznő teljes
életét és annak fő eseményeit.
A különböző szemszögből olvasható történések egy nagyon szép
kerek, egész életutat vetítenek az olvasó elé, mely utólag visszagondolva, akár
színpadi műként is megállná a helyét ebben a formában.
Saját meglátásom szerint ez a kötet információban gazdag és
széleskörben szemlélteti az akkori társadalmi nézetek árnyékában élő nők életét,
mely a művészi világra is kihat. Bár nekem sok újdonságot ugyan nem nyújtott,
de mégis sikerült stílusilag és egyéni szerkezetileg egy teljesen új
perspektívából megmutatnia a művésznőt
és munkásságát. Az eddigi ismereteim alapján is szerettem merészségéért és
hihetetlen egyediségéért, de ennek a kötetnek köszönhetően büszke vagyok
részben magyar származására és jobban megértem a háttérben húzódó eseményeket
és biszexuális identitását, hiszen a képeiben többször visszatükröződik ez a
nézőpont is.
A képei fő jellemzője a színek és formák elnagyoltsága vagy
elmélyítése az adott lelki állapotának függvényében. Kedvenc alkotása számomra
a Két leány című képe, mely eredetileg egy magyar és egy cigány származású leányt
ábrázolt volna. Ezt a képet először a népi különbözőségek miatt készítette,
mely később -a háború hatására- elmélyült és valós szándékát azzal bővítette ki,
hogy a magyar leány kézmozdulatából árad egy bizonyos felsőbbrendűség, mely
valóban kivehető a képen. Azért különleges, mert abban a korban,- ahogy most
is- ez egy nagyon kényes téma volt, melyet többnyire kerülünk, és nem merünk
nyíltan véleményt formálni. Amrita ezzel szemben bátran megmutatja, hogy milyennek
látta az akkori társadalmat, ami, valljuk be, sajnos koránt sem áll távol a
jelenttől sem.
Számomra rendkívüli élményben gazdag érzéssel párosult az
olvasás, mely számos bölcseletet tartalmaz, ugyanakkor semmit sem erőltet az
olvasóra, csupán szemlélteti a művészvilág és a művésznő bohémságát a
valósággal.
Duló Károly elérte, hogy szinte kézen fogva érezzem magam,
miközben Amrita a különböző alkotásait elemzi és egy tárlatvezetői tudásával
szemlélteti a színek fontosságát és jelentését egy-egy festményen. Külön ki
szeretném emelni az író precíz és hitelességet erősítő forrásmunkáját, mely egy
ilyen minőségi történetet eredményezett.
Összességében elmondhatom, hogy kiemelkedő könyvet vehettem
kézbe és ajánlom minden művészetek iránt érdeklődő, vagy kíváncsi léleknek.
Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed, a Gondolat Kiadó
oldalán be tudod szerezni a könyvet.
Írta: NiKy