2020. november 2., hétfő

Vadadi Adrienn - Lea mindent jobban tud

 


Mostanában sok mesét olvasok, teszem ezt tiszta szívvel, érdeklődő, de nyitott lélekkel. Mikor rátaláltam Vadadi Andrienn: Lea mindent jobban tud című mesekönyvére nagyon megörültem, hisz pár napja fejeztem be az írónő egyik frissen megjelent ifjúsági kötetét és rögtön a kedvencemmé avattam. Az írástechnika nagyon minőségi volt számomra, elvégre, ha egy felnőtt lelket is le tud kötni, érdeklődést tud kiváltani, az csak is olyan író tudja elérni, aki bármely korosztálynak szívesen mesél, legyen az gyermek, vagy idősebb olvasó.

A történet, ahogy a címe is mutatja egy óvodás kislány, Lea mindennapjairól mesél. A döntéseiről, a pajtásaival való kapcsolatáról, illetve a családja bizonyos tagjaival való viszonyáról. Cserfes, önálló, nagy képzelettel megáldott, makacs kislányról van szó, aki bizony a döntéseivel hol megbántja környezetét, hol pedig nem tud azonosulni az elvártakkal.

Úgy láttam, hogy egy bizonyos könyves közösségi oldalon nem értékelték valami fényesen, mert azt el kell, hogy ismerjem, nem a szokott módon hívhatjuk mesének. Ugyan mesei elemekkel rendelkezik, még sincs befejezve, sok esetben kidolgozatlan hatással lehet olvasójára. Ami azért érdekes, mert először én magam is csalódott lettem, hogy nincs vége egy - egy fejezetnek, és már jön is a következő.

A főszereplő gyermek nem szimpatikus bármennyire is szerettem volna közelebb engedni magamhoz. Minduntalan egy elkényeztetett hercegnő jutott eszembe és a hideg rázásom elő is jött. Aztán elérkeztem a kötet utolsó lapjához, melyen az írónő maga szól, pár szót az akarat ás önállóságról. Ebből szeretnék is kiragadni egy részt, mely mindenre magyarázatul fog szolgálni.

 " A kisgyerek énjének kialakulását nagyban meghatározza a környezete hozzáállása. Ha elutasítással, elnyomással, agresszióval találkozik, ha nem érheti el, amit ő szeretne, akkor azt tanulja meg, hogy a saját igényeit szégyellni, elfojtani kell. Hogy amit ő akar, az nem jó út, és ettől később konfliktuskerülő, döntésképtelen, határozatlan felnőtt válhat belőle. Ha viszont feltétel nélküli szeretett kap, ami nem jelenti azt, hogy bármit kihisztizhet magának, hanem meghallgatásra, megértésre talál, akkor azt tanulhatja meg, hogy bátran kifejezheti az érzéseit. A feltétel nélküli szeretet és az empátia nagyban segíti őt abban, hogy önálló, magát szerető felnőtté válhasson."

 Ha figyelmesen olvasom a fent leírtakat, máris jobban azonosulni tudok a könyv tartalmával. Nagyon érdekes hatást váltott ki nálam is, hiszen rögtön negatívan reagáltam a fő karakter hisztijére, tehát elutasítóként viselkedtem és nem megértőként. Vajon hányan vesszük észre magunkon eme változást, mikor élesben saját gyermekünk viselkedik így? Vajon tényleg szeretettel fordulunk felé, vagy türelmetlenül és morcosan? Bármely alternatíva is igaz ránk, a teszt része ezen kötetnek egyértelmű.

 Úgy gondolom, hogy önálló mesekönyvként gyenge lábakon áll, hisz nem alkalmas egy esti mese olvasására. Viszont, önálló olvasás gyakorlására, valamint szövegértésre tökéletes. Az már csak hab a tortán, hogy tanító szándéka egyedi és nagyon hatásos. Bár egy olvasásnak megfeleltre értékelem, mégis úgy gondolom, a megfelelő kézben nagy hatásokat érhet el.

Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed, rendelésedet leadhatod a Pagony Kiadó oldalán!

Írta: NiKy


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése