2021. szeptember 3., péntek

"Számomra nagyon fontos, hogy a meséim tanulságot tartalmazzanak. Azok a bizonyos rejtett tanítások." - Interjú Csete Dóra írónővel

 


Minden évben nagy gonddal válogatom ki azokat a meseszerzőket, akikkel a következő év folyamán mindenképpen szeretnék foglalkozni, tehát, amint megjelenik egy új könyv, máris szaladok beszerezni. Tavalyi év folyamán ismertem meg a mostani beszélgető partneremet, hiszen volt szerencsém kézbe venni Lillen, a tünde alkotását. Idén A Zöldlomb-erdő lakói című mesekönyvét olvashattam, amit nagyon megszerettem. Így vettem a bátorságot és egy interjú keretén belül kérdezgettem az írónőt. Meséről, hazai igényekről és természetesen a mesekönyvről is szó esett. Kérlek, tartsatok velünk!


Kedves Dóra! Köszönöm, hogy elvállaltad az interjú felkérésemet. Kérlek, meséld el az olvasóknak, hogyan is vált belőled irodalom szerető alkotó!

Az iskolában a kedvenc tantárgyam az irodalom volt. Onnantól kezdve írogattam magamnak verseket, novellákat, történeteket, de ezeket csak a legjobb barátnőmnek mutattam meg. Amolyan kis tini irományok voltak ezek. Aztán tanító szakos voltam a főiskolán, ott kicsit jobban belekóstoltam a mesék világába.

Eddig három könyved jelent meg, melyek csodálatos világokba repítik el olvasójukat. Ebből én két kötetedet olvastam, az egyik Lillen, a tünde, a másik pedig A Zöldlomb – erdő lakói. Bár két különböző történetről van szó, mégis átfogóan jellemző rájuk egy bizonyos kedvesség és tanító szándék. Mennyire fontos számodra a mesékben megbúvó okítás és mi alapján választod ki mondanivalódat?

Számomra nagyon fontos, hogy a meséim tanulságot tartalmazzanak. Azok a bizonyos rejtett tanítások. Mindenképpen figyelembe veszem, hogy mely korosztálynak írok éppen, így az életkori sajátosságok alapján választom ki, hogy mik is lesznek a tanulságok.

Idén jelent meg A Zöldlomb – erdő lakói című mesekönyved, mely egy különleges helyszínen játszódik. Kérlek, mesélj a történet kialakulásáról! Hogyan álmodtad meg számunkra ezt a kedves mesevilágot?

Nagyon szeretünk a családdal kirándulni. Főleg itt Pécs környékén a Mecsekben és Orfűn. Néha láttunk már rókát, őzet, sünit és a kislányom nagyon örült nekik. Így kerítettem nekik még pár barátot és meghintettem egy kis varázsporral őket, majd megszülettek A Zöldlomb-erdő lakói.


A beszélő neveket személy szerint nagyon szeretem. Mennyire volt tudatos, hogy a karaktereidnek ilyen neveket választottál? Gondolok itt elsődlegesen pl. Böki a sünilányra vagy Szellő az őzlányra!

Először elképzeltem a szereplők jellemét, küllemét, gondolkoztam a történeteken, majd ezek után adtam a neveket. Így teljes mértékében tudatos volt.

Mesekönyved a NewLinek kiadó gondozásában jelent meg. Hogyan választottál kiadót és milyen posztulátumnak kellett megfelelned, hogy létrejöhessen a közös munka?

Van pár író ismerősöm a kiadónál és tőlük kértem ki a véleményüket. Pozitívan nyilatkoztak, majd írtam a kiadónak. Ők bekértek egy mesét a meglevők közül, amit egy szerkesztő bírált, majd értesítettek az eredményről. Így kerültem a NewLine-hoz.

Ki tervezte a borítódat? Illetve saját ötlet alapján választottad az illusztrációkat?

A borítómat együtt terveztük meg a tördelővel, Kőszegi Ádámmal. Az illusztrációkat is megálmodtam, amit próbáltam átadni a rajzolónak.


Az elmúlt másfél év finoman szólva sem volt egyszerű a pandémia miatt. Milyen hatással volt rád az elmúlt időszak? Mennyire segítette az írói munkádat a karantén? Inspirált vagy inkább letaglózott?

A legelején letaglózott, hiszen akkor kezdődtek Lillen munkálatai. Kicsit kétségbe is estem, hogyan tovább, de átgondoltam, és megpróbáltuk a lehető legjobbakat kihozni a digitális rendszerből. Ennél a mesekönyvnél segített. Sokkal nyugodtabban tudtam átgondolni a lépéseket.

Térjünk át egy kicsit az írói létre. Köztudott, hogy régebben a meseíróknak nagyon nehéz volt érvényesülniük kis hazánkban. Viszont az utóbbi években hazai viszonylatban nagyon sokat javult a gyerekirodalom megítélése. Mit gondolsz, hogyan lehetne tovább javítani a helyzeten?

Még több mesekönyv bemutatóval, akár kiadói szinten is. Felolvasásokkal, amiket elérhetővé lehetne tenni Youtubeon, és a reklám. Ez sajnos az egyik ledrágább része, de ezáltal jutnak el a könyvek a nagy közönség felé.

A gyerekek figyelme, a mai felgyorsult világnézett miatt igen nehezen köthető le hosszabb ideig és pont ezért sok családban hamar elenyészik vagy szinte egyáltalán nincs jelen a napi meseolvasás. Szerinted hogyan lehet egy kisebb gyermek figyelmét lekötni egy adott történettel? Mennyire kell, rövidíteni a meséket, illetve van- e még létjogosultsága egy hosszabb történetnek is?

Én azt gondolom, hogy mar egészen pici kortól lehet mesélni, erre nagyon jók a lapozgatók, amiknek oldalain akár csak egy-egy szó van. Az illusztráció itt a fontosabb még. Aztán, ahogy nagyobb lesz a gyerek úgy lesz a szöveg is egyre terjedelmesebb. A folyékonyan olvasni tudó iskolás gyereket le tud kötni egy jó, hosszabb történet is.

Otthoni közegben is szoktál új meséket kitalálni, vagy régi mesekönyvekhez nyúlsz ilyenkor? Mennyire igényli saját gyermeked, hogy olyan történeteket mesélj neki, amit még más nem hallott, nem olvasott?

Igen, szoktam. De a régi mesekönyvek is porodon vannak. Kislányom nagyon szereti a meséket. A régit is szereti újra hallgatni, de az újaktól sem zárkózik el. Azokat is szeretettel fogadja.

Mikor várhatunk tőled következő könyvmegjelenést? Illetve hol találkozhatnak veled legközelebb az olvasók?

Következő mesekönyvet már csak jövőre írok, ha nem jön közbe semmi. Most ahhoz gyűjtök élményeket, ötleteket. Szeptember 4 - én fogom bemutatni Pécshez tartozó Patacsi külváros kultúrházában A Zöldlomb-erdő lakóit. Utána is valószínűleg Pécsett és vonzáskörében leszek elérhető egy darabig.

További sok sikert kívánok az írónőnek!

Amennyiben felkeltettük az érdeklődéseteket, keressétek fel a szerző Facebook oldalát, ahol további érdekességeket olvashattok!

A Zöldlomb-erdő lakói című könyvét pedig, a NewLine Kiadó webhopjából megtudjátok rendelni!

Írta: NiKy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése