Kert vagyok, de nincs bennem fa.
Óra vagyok, de nincs bennem idő.
Tenger vagyok, de nincs bennem mélység.
Ember vagyok, de nincs bennem egyensúly.
Minden embernek van egy mondata, melyet élete folyamán megért.”
Pár napja egy érdekes beszélgetésben volt részem. Egy nagyon
kedves távoli ismerősömmel úgy alakult, hogy pár órás kis délutáni
eszmecserét tudtunk folytatni egy kellemes kávé mellett. Már legalább két óra
is eltelt a „találkozóból”, mikor szóba került a klasszikus és kortárs
költészet színessége, előnyei és hátrányai egyaránt, megemlítve egy-egy
példaként szolgáló alkotót vagy művet, amelyek olvasmányainkból merítkezve
kerültek felszínre. A hölgy szerint óriási eltérés van a letűnt korok nagyjai
és a mai divathóbortból „majomkodó” költők között, hiszen a régmúlt óriásainak
valóban volt oka drámai felhanggal szót emelni és emléket állítani az akkori
események tekintetében, mint a mostani szavakat csak egymásra hányó
„rajongóknak”. Őszintén szólva nagyon meglepődtem ezen a vehemens szónoklaton,
hiszen tudomásom szerint beszélgető partnerem maga is amatőr versíróként
tevékenykedik. Sajnos a véleményünk eltérése kissé feszült hangulatot teremtett,
elvégre úgy gondoltam, hogy a klasszikus költészet virágkora és a mostani
kortárs költészet divatja szinte tükörképe egymásnak. Mert, bár a mai kor
szelleméből táplálkozó ember a rímek csicsás díszeit elhagyta, mégis az élet
valós és valótlan képeiből állít emlékcsokrot versei által. Csak mert nem
háborúról olvasunk a lapokon, még nem azt jelenti, hogy nincs miből merítkezni,
véleményt formálni. Több alkotót is felhoztam példaként, de valamiért
minduntalan egy név kavargott bennem. A találkozó után úgy éreztem, hogy ezzel
a költővel nekem most „dolgom” akadt, így került elém a mostani olvasmányom.
Bomlasztó emberi kapcsolatok, őrület, fájdalom, halál. Ezek a pesszimista kifejezések és fogalmak cikáztak bennem, miközben ismét elmerültem Ágoston Tamás verseskötetében. Mondhatnám, hogy „déjà vu” érzés fogott el, elvégre még valamikor 2021 őszén volt szerencsém kézbe venni A visszaalvás művészete (2019) című könyvét, amely szintén nagyon depresszív hangulatot teremtett a maga groteszk valóságával és ezt a stílust örökítve vitte tovább a mostani kiadványába is. Persze, ha a kronológiai sorrendet veszem alapul, akkor pont fordítva kellene a fent leírtakat érteni, elvégre A repülés kezdetei 2017-ben jelent meg a Napkút Kiadó gondozásában. Mind a két kötetre jellemző egy bizonyos sajátos felhang, - akár mondhatnánk egy láthatatlan narrációnak is -, amely a sorok között megbúvó üzenetekkel, szarkazmustól váladékozva emlékeztetik az olvasót az élet árnyékos oldalára. És ha mindez nem lenne elég, a borítón látható fotó a Mary, a gyilkos elefánt kivégzése című fényképfelvétel (ismeretlen szerző, 1916) felhasználásával és tovább gondolásával a szerző tervezése látható.
A versek rendkívül deprimáltak, ámbár a költemények alapjaiként szolgáló emberi kapcsolatok témaköre sem okoz ebben a formában boldogságot. Apa – fia, férj – feleség kontaktusok kerülnek felszínre, de mindezekre végig rávetül egy bizonyos árnyék. Az apa nehéz emberként érződik a sorokban, sokszor vissza-visszautalva azon elborzasztó pillanatképekkel, amelynek olvasása önmagában is lesújtó, nem hogy átélése. Ilyenkor mindig abban reménykedem, hogy a szerző ezekben a sorokban éppen valami „bódulat” hatása alatt veti le sorait, nem pedig az emberi agy által lefagyasztott és néhol olvadásnak indult emlékmozaikok kerülnek felszínre akaratlanul is.
lehúztam apám ujjáról a fekete pecsétgyűrűt
a koporsó fölé hajolva. Gaztettemre nem derült fény,
mert mikor megkérdezte, hova tűnt a gyűrű,
ájtatos arcot vágtam, mint a múzeumi teremőr,
aki nem érti, ki kenhetett fikát az észak-itáliai mester
halhatatlan remekére. Nem tudom, mi ütött belém
mostanában. Minden nap felhúzom a gyűrűt,
mint szeretkezés előtt az óvszert, még az érzés is
hasonló, nem mintha egy ágyban szeretnék feküdni
apámmal, de egyre jobban hasonlítok rá, és ez
aggaszt. Reggelit adok a gyereknek, ellenőrzöm
az iskolatáskát, megcsókolom a feleségem száját
az ajtóban. Aztán benyúlok a festmény mögé,
amin egy sovány kisfiú egy szakállas öregember
előtt térdel. Általában a szőnyegen fekszem ilyenkor,
persze öltönyben, nyakkendőben, megpróbálok
nem lélegezni. Elképzelem, hogy üres kagyló
vagyok egy méregzöld akvárium alján. (…)”
„Kisettenkedtem a fürdőszobába, mert pisilnem kellett.
Már a kezemet szárítottam a radiátor fölött,
mikor berontott a feleségem , és felelősségre vont
a kutya miatt, akinek nem építettem házat karácsony
előtt. Könyörögtem, fejezze be a vádaskodást,
menjen vissza aludni, mindjárt megyek én is.
De előrántott a bugyogójából egy kést, s megfenyegetett,
hogy leszúr, ha nem lopok rózsát a plébános télikertjéből
Ötven szálat. Ez így nem mehet tovább, mondtam,
sürgősen el akarok válni. Erre pofon vágott,
mint amikor megkértem a kezét, de szűk volt
a gyűrű az ujjára. Akkor kellett volna gyanút fogni.
Most már el kell viselnem a rohamait, különben
az apja keresztre feszít a kávéház előtt,
ahol én vagyok a pincér. Ez történt a filozófia
tanárral is, aki a feleségem első férje volt.
Szegény ördög napokig sírt, mielőtt futni hagyták.”
Persze eme családias felsorolásból az édesanya sem maradhat
ki, elvégre ő mindennek a kezdete. A jó példával járó, meleg ölelésbe vonó
kegyelem, ahol akkor is el tudunk bújni, ha a világ felrobbanni látszik… vagy
mégsem?
„Gonosz vagy, mint a tüdőbeteg bohóc, aki vért köpött a
tejeskávéba.”
Összességében úgy érzem, hogy cseppet gyengébb lábakon állt
a mostani költemények világa. Még mindig nem tudom beazonosítani, hogy a szerző
valami ismeretlen eredetű, különleges „bódult” állapot hatására, vagy egy
gondoktól terhes élet néma kiáltása által vetette papírra a verseket. Oly
mindegy is, hiszen a titokzatosság fátylát még nem fogom tudni felemelni, de egy
biztos, ezek után a harmadik, most megjelent verses kiadványát is meg fogom
venni. Kell, akarom, nem eresztem. Minden erőmmel azon leszek, hogy
visszatérhessek ebbe az ólomsúlytól elnehezült versemlékbe.
Ilyenkor szoktam ajánlani a könyvet, de most igazán
tanácstalan vagyok őszintén szólva, mert ha létezik horror költészet, akkor a
mostani alkotó eme műfaj teremtőjének egyike. Az élet pokláról nem szívesen
olvasunk, hiszen nyomasztó és fullasztó is akár, de ha nem vesszük figyelembe,
akkor semmivel sem vagyunk jobbak, mint a látó „vakok”. Mindenről jó tudni és
széles körben mélyíteni az ismereteinket, persze az már más kérdés, ennyi
tudással még élvezhetjük-e a „gondtalan” életünket. Tehát ezek után mindenki
saját felelősségre vegye kézbe ezt a vékony, de annál tartalmasabb kötetet. De
ne mondjátok, hogy én nem szóltam időben!
„Minden embernek van egy mondata, melyet élete folyamán
megért.”
Amennyiben mégis a vakmerőséget választod, akkor nem kell
mást tenned, mint a Napkút Kiadó weboldalára ellátogatnod.
Írta: NiKy