2022. október 17., hétfő

Bauer Barbara - A szív szabadságharcosai

 

„A lelked mélyén, a szíved ölelésében, a gondolataid örvényében lehetsz igazán önmagad. Ott vagy a legszabadabb!”



A magyar történelem korábbi korszakaiban játszódó kötetek valahogy ritkábban kerülnek kezeim közé, ami ugyan nem meglepő, mégis érzem ennek hátrányát is. Kimondottan szeretem a történelmet, és hazánk tekintetében is érdeklődést mutatok, ez mégis igen elenyésző számban mutatkozik meg olvasmányaim listájának tekintetében. A mostani könyvet is egy szeretett barátom közös olvasás igénye miatt vásároltam meg és végül olvastam el, amit ezúttal itt is köszönök, hiszen ellenérzéseimtől függetlenül meglepően kellemesen csalódtam. Az ő kritikáját ezen a linken érhetitek el!

Bauer Barbara számos regényt írt már, amelyek többnyire izgalmas idősíkokon át vezetik az olvasót. A karakterek színesek és fejlődésre képesek, mégis megmaradnak az esendőség keretein belül. Saját olvasásom vonatkozásában először 2021-ben vettem kézbe A fényfestő, majd ugyan ebben az év második felében a Kétszáz éves szerelem és a Most élsz című regényeit, amelyek őszintén szólva bár lekötöttek, mégsem tudták meghódítani a szívemet. Ezért is ódzkodtam ettől a kiadványtól, amely a borítóját tekintve gyönyörű, mégis nehezen vettem rá magam az olvasásra.

A szív szabadságharcosai 2022 egyik újdonságaként jelent meg a Jaffa Kiadó gondozásának köszönhetően.

A regény egyszerre szól egy fiatal lány felnőtté válásáról és az 1848-49-es szabadságharcról. Lili a korát meghazudtolva lázad sorsa ellen, amely az akkori társadalmi elvárások nyomása miatt „béklyóba” kényszerítené. Zabolátlan természete, magas intelligenciája egy olyan különleges fénye a kornak, amelyet a lángok okozta füst sem tompíthat. A forradalom felfokozódott hangulata arra készteti, hogy visszatérjen családja körébe és megtapasztalja a felnőtt élettel járó keserédes valóságot. Az első szerelem is betoppan életébe, Bálint személyében, aki kötöttségei ellenére képtelen elleállni a szíve suttogásának. Eközben az események egyre sokasodnak és Lili úgy érzi, hogy tennie kell valamit hazájáért és az asszonyok sorsáért is, hiszen egy elnyomó társadalomban a nők szava elszáll a széllel. Vajon milyen sors vár egy szabadszellemű leányra és hova vezet egy elfojtó közeg kalitkája?

„– […] Lili, a magyar nemzet csak úgy menthető meg, ha az anyanyelvén szólhat. Ha kimond egy magyar szót, a kezét nyújtotta ki, és csak az nyúl érte, aki érti. Erre az összefogásra van szükség, a kezekre, a hangokra, arra az ezeréves múltra, amit csak mi értünk. Olyan természetes ösztön ez, mint az élni akarás. Ha nem így lenne, már rég elveszítettük volna.”

Kép: NiKy m.i.

Őszintén szólva nagyon meglepődtem, hogy mennyire magával visz a lendület, hiszen a történet az első oldaltól kezdve lekötötte a figyelmemet és még azt is elérte, hogy részben izguljak.

Karakterek tekintetében Lilivel nagyon szerettem eggyé válni, az ő gondolatain és cselekedetein keresztül értettem meg, hogy a szabadság mindenek felett áll, és ahogy a nők sorsa változik, úgy enyhült bennem is a szorítás érzése. Elhittem, hogy elég egy lázadó lélek ahhoz, hogy egy egész nemzet nézőpontja megváltozzon és ezt nagyon szerettem.

Bálint személyét már kevésbé tudtam befogadni, hiába próbáltam vagy erőlködtem. Bár nézetei némiképpen megértésre találtak bennem, mindez azonban ahhoz igen elenyészőnek bizonyult, hogy pozitívabb szemlélettel tekinthessek reá.

Kép: NiKy m.i.

„Szerettem egyedül lenni, ennek ellenére sosem voltam magányos. Az egyedüllét mindig önmagamhoz vezetett, mintha csak máskor nem hallhatnám a belső hangokat.”

Események tekintetében viszont azt kaptam, amit vártam, egy rendkívül pörgős, mégis sok részletre kitekintő regényt. Szerettem olvasni a forradalomról és legfőképpen főhősnőnk küzdelmeiről, hiszen aki cselekszik, változást hoz egy jobb élet reményében. A jövő ugyan képlékeny, de csak a bátor szív hozhat enyhülést a vérző lelkek számára.

„Az élethez bátorság kell!”

Talán ezek után mégis meglepő lesz, hogy ha azt írom, bár szórakoztató célzattal vettem kézbe, mégis inkább a történelmi események kötöttek le, sem mint a szerelmi részek. Nincs bajom a romantikával, de nem vagyok egy hullámhosszon a szerző stílusával, sajnos ezt már biztosan kijelenthetem ennyi kötettel a hátam mögött. Természetesen, mivel nem adom fel egykönnyen, ezért még fogok olvasni az írónőtől, mert ugyanakkor el kell ismernem, hogy kedvemet lelem minőségi karakter ábrázolásában, érdekes témaválasztásaiban és gördülékeny írástechnikájában. Remélem, hogy egyszer majd egy olyan regényét vehetem kézbe, amely szerelem lesz az első oldaltól az utolsóig.

Összességében érdekes olvasmánynak gondolom, de az utolsó ötven oldal érzelmi kibontakozása nem az én lelkemnek íródott. Ettől függetlenül nem bántam meg, hogy kézbe vettem.

Ajánlom a könyvet a romantika kedvelőinek, ámbár azon olvasók is megtalálhatják számításaikat benne, akik inkább a történelmi kitekintésekre kíváncsiak. És egy nagy bölcsesség: „Az igazság mindig kiderül. Minden hazugság, álarc és függöny mögött ott van a valóság, és előbb-utóbb mögé látunk. Ahogy változunk és körülöttünk minden változik, átrendeződik és ami takarásban volt, az egyszer csak a fényre kerül.”

Amennyiben elolvasnád a könyvet, megteheted, ha a Jaffa Kiadó weboldalára ellátogatsz.

Írta: NiKy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése