2020. november 8., vasárnap

Kiss Judit Ágnes - Babaróka esti meséi

 

„Mindenki bolond, aki csak a saját kárán képes tanulni (…).”


Igazság szerint nagyon vegyes érzésekkel fejeztem be ezt a mesekönyvet. Ugyanis még az év elején valamikor szereztem be és akkor rögtön nagy lelkesen olvasni kezdtem, de sajnos meguntam és félretettem. Aztán minap megint elém került és úgy voltam vele, hogy teszek egy újabb próbát. Nem bántam meg.

Az első, amit megemlítenék az a borító, mely nagyon bájosra sikeredett és legnagyobb örömömre, hűen tükrözik a belső tartalmat. A könyv hét mesét foglal magába, melyek tematikájukban megegyeznek,- hiszen különböző gombákról szólnak,- mégis eltérnek.

A történetek tanulságosak, szórakoztatóak és sokszor szomorúak. Legalább is a számomra mindenképpen azok voltak, mivel bár tudom, hogy ez a természet rendje, mégis a kis gombákat nagyon megkedveltem. Sokszor úgy éreztem, hogy sok a mese, vagy fullasztó, és ezt sajnos megindokolni igazán nem tudom. Jómagam is nagyon szeretem a gombából készült ételeket, igazán felsorolni sem tudom hány félét kóstoltam már. Mégis mikor erről olvastam a mesében-, még ha nem is közvetlenül- elszorult a torkom és nagyon szomorú lettem.

A hét mese közül kettőt szeretnék kiemelni. Az egyik  A gomba, aki szeretett volna repülni, a másik pedig  A termesztett csiperke címet kapta.

Az előbbit azért választottam, mert fontos üzenetet hordoz magában. Még pedig azt, hogy ha nagyon vágyunk valamire, akkor nem szabad hallgatni azokra, akik ellenünk vannak. Ahogy a kis gomba is tette, addig harcolt, míg lehetősége nem lett megvalósítani az álmát. Bár nem úgy végződött, ahogy azt elképzelte, de még is úgy gondolom, hogy büszke lehetett magára, hiszen megpróbálta és ezt több mint, amit sokan elmondhatnak magukról.

Az utóbbit pedig azért választottam, mert a szabadság fontosságáról mesél. Nem baj, ha úgy érzed más vagy, hiszen a kis Csiperke is olyanra vágyott, amire a többiek nem. De megtalálta a helyes ösvényt és megkapta, amit szeretett volna. A szabadság az, mikor felemelt fejjel, vállalva a tetteink és álmaink következményeit végig merünk menni az ehhez vezető ösvényen.

Olvashatunk olyan fontos témákról, mint, hogy melyik gomba ehető és melyik mérgező, hogyan ismerhetjük fel a különböző típusokat, de fontos társadalomkritika is meghúzódik a háttérben. Hiszen a kis gombák sokszor társaik nevetségtárgyai, gúnyolódásoknak és megvetéseknek vannak kitéve, mégis megmutatja, hogy kitartással, hittel és szorgalommal minden megváltoztatható, akár még egy olyan társ viselkedése is, aki előtte rajta köszörülte a nyelvét. Persze a mesék vége többnyire pozitív élményt fog nyújtani a gyermeknek, mi felnőttek látni fogjuk, hogy a meséket érdemes külön beszélgetés formájában is megemlíteni, hogy mit gondol a gyerkőc a olvasottakról és milyen megoldásai lehetnek, ha vele történne meg az adott szituáció. Fontos, hogy ne csak felolvassuk, de át is beszéljük a történet lényegét, üzenetét. Ezzel hozzá segítjük a fiatal kíváncsi lelket a szövegértéshez, az üzenet játékos, de fontos feldolgozásához és a vélemény kinyilvánítást is megerősítjük, hogy ezt később kamatoztatni tudja az élet különböző területein is. Az egészséges és kíváncsi felnőtt mindig érdeklődő, tudását folyamatosan gyarapító és soha fel nem adó, de ehhez már egész korán érdemes elültetni a magokat az ifjonti lélekben.

Bár ez a kötet egy sorozat harmadik része, számomra újdonságként hatott, hiszen első olvasásom volt. És bár mint írtam az elején is, először meguntam, de nagyon örülök, hogy adtam egy új esélyt a könyvnek, mert végre ráéreztem a hangulatára és képes voltam könnyeket ejteni mikor kellett és a kis gombák sikerét is mosolyogva ünnepelni.

Ez a történet nagyon kedves lett a szívemnek és ajánlom nemtől és kortól függetlenül mindenkinek. Meglátjátok mennyi érték, szeretet és vidámság lapul meg ennek a kis kötetnek a lapjain.

Amennyiben felkeltettem az érdeklődésed a Pagony Kiadó oldalán meg tudod venni a könyvet.

Írta: NiKy


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése