Bevallom őszintén, hogy az elmúlt pár hónapban többször is
elolvastam mostani interjúalanyom egyik verseskötetét (Fölsértett ég) és pár
napja fejeztem be egy másikat is (Örökévad). Mind a két könyvről elmondható,
hogy bizonyos kettőséggel mutatja be gondolatait a művész, hiszen az egyik
oldalon a versek, míg elszórtan a másikon idiografikus képek helyezkednek el.
De nemcsak ettől különleges számomra Fábián István munkássága! Erről és még sok
érdekességről kérdeztem! Kérlek, fogadjátok az interjút sok szeretettel!
Kezdjünk is hozzá!
Először is köszönöm, hogy elfogadta a felkérésemet. Kérem,
mutatkozzon be a kedves olvasóknak pár mondatban! Hogy vált Önből költő és
grafikus?
Én köszönöm Önnek az érdeklődést! Rajzolni mindig
szerettem. Már gyerekkoromban megfogott
a tiszta fehér lap látványa, hogy az első vonaltól kezdve bármi megtörténhet,
csak rajtam múlik. Szerettem a grafit alig érezhető, mégis jelenlévő illatát, a
tinta, a tus illatát, tulajdonképpen szinte megállt az idő, ha rajzoltam, és ha
elkészült a rajz, még ha suta és esetlen volt is, képzelet szülte
lehetetlenség, akkor is igazi, megfogható volt, hiszen a zizegő papírlap kézbe
vehető, valóságos tárgy.
A versekkel másképpen vagyok, írás közben nincs ez a teljes
önfeledtség és öröm. Sokan mondják, hogy
nehezen érthetőek a verseim, amit én nem tudok visszautasítani, pedig – mivel
hitem szerint képek egymásra építésével fejezem ki a mondanivalómat – írás
közben teljes, tudatos és „jelenlévő” fegyelemmel igyekszem ezeket a képeket
pontosan és élesen megfogalmazni, láttatni az arra tévedő olvasóval.
Szóval azt hiszem, a rajzolás mindig is hozzám tartozott, az
írás pedig valamikor húsz éves korom táján kezdte karcolgatni a világhoz
kötődésemet. Karátson Gábortól olvastam még kamasz koromban, hogy „a kort értő
fiatalnak lenni és a művészet valamely ágával próbálkozni egy és ugyanaz”. Ez is megfogott, meg persze a nyomdász
ipari-tanuló évek alatt, majd azután meghatározó találkozásaim a nálam éppen csak
idősebb, akkor már kész, felavatott költőkkel, Szervác Józseffel, Csajka Gábor
Cypriannal, Tóth Erzsébettel, később Rákos Sándorral, Kormos Istvánnal, Nagy
Gáspárral, Turczi Istvánnal…mondhatom szerencsémnek is, volt hatás elég!
Huszonhárom évesen, szilveszter előtt egy nappal vonultam be
katonának, ijedtemben Kormosnak adtam át addigi verseimet, s mire leszereltem,
ezek megjelentek a Madárúton c. antológiában. Zsengék voltak, mondhatom, de
mégiscsak biztatást jelentettek, ettől kezdve viszonylag folyamatosan fogadták
el munkáimat rangos folyóiratok, mint az Alföld, Palócföld, Mozgó Világ,
ilyenek. Így indult ez valahogy.
Számos verset írt és illusztrált. Hogyan fér meg egymás
mellett ez a két kreatív alkotó tevékenység a hétköznapokban? Illetve melyikkel
foglalkozik szívesebben?
A rajzolás korábban és valahogy természetesebben volt az
időm része, a vers később lett kikerülhetetlen, akarati és indulati kérdés
számomra. Ehhez persze hozzájárult, hogy nagyon sokat olvastam – furcsa módon
prózát inkább – de tulajdonképpen bármit, Veres Pétertől Németh Lászlón, Füst
Milánon át a „legvadabb” nyugati írókig-költőkig, Salinger, Updike, Gregory
Corso, Ginsberg, minden-minden beszippantott, lehúzott azután földobott, mint
az örvény, hogy csak kapkodtam levegő után. A rajz számomra – talán amiatt,
hogy végül is fizikai történet – megnyugvás, néha még el is tudok bambulni
rajzolás közben, az írás inkább koncentrált munkát jelent. És bár nagyon
különböző alkotó állapotok, nem mondhatom egyikre sem, hogy kevésbé szeretem.
Együtt működik a kettő, ha úgy érzem, jól sikerült a grafika vagy a vers, az
öröm ugyanaz.
Jaj, és
ami fontos: valóban jelentek meg verseskötetek, novellák a rajzaimmal kísérve
(mostanában talán a legnagyobb öröm az AB ART Kiadó általam tipografizált Lyra
Omnis és Prosa Omnis sorozata), de szándékom szerint a grafikáim a verseimmel
párhuzamosan haladó, azokkal azonos indíttatású munkák, nincs köztük alá- vagy
fölérendeltségi, függőségi viszony.
Számos művészről olvastam és hallottam is, hogy különleges ihletforrásból
merítkezik alkotás előtt, vagy sajátos íratlan szabályokat követ. Csak, hogy
egyet említsek, Virginia Woolf állítólag állva szeretett írni. Önnek is van
valamilyen meghökkentő szokása vagy esetleg egy múzsája?
Hallottam én is ilyen hóbortnak tűnő módszerekről, hogy
Goethe talán rohadt almát szimatolgatott, hogy alkotásra serkentse magát (mások
ugyanezt barátjáról, Schillerről mondják), hogy Hemingway olykor pucéran írt,
hozzánk pedig Woolfnál közelebbi példa a középkori kódexmásolókhoz hasonlóan
állva alkotó Illés Endre. Én ilyen magasságba sosem merészkednék, egyetlen
rendje van az írásra-rajzolásra fordított időmnek: miután kenyérkereső szakmám,
a könyv- és folyóirattervezés ellát munkával, szigorúan csak a péntek és
szombat délutánt-estét fordítom alkotásra, ez egyébként egy számomra nagyon
alapvető hozzáállásnak is záloga: soha, egy percre sem akartam az úgynevezett
művészetből megélni. Eddig ez egész jól működik, hálistennek!
Melyik versére a legbüszkébb?
Nahát, erre nemigen találok választ. Ha mégis, akkor a Szent
Anna-tó lenne az, egy országnyi, Svájcnál is szebb haza elvesztésének
értetlensége, és fájdalma. Itt kell megemlítenem Aczél Gézát, aki a már
említett Alföld folyóirat szerkesztőjeként felvállalta 1984-ben(!) ezt a
versemet. De legalább ennyire fontos számomra a Némulat c. vers, ami – bár
megírásakor nem tudtam, mennyire így lesz – majd húsz évre megjósolta az
elhallgatásomat. Mindkettő szerepel az Örökévadban, ugyanakkor a Némulat az
1990-ben megjelent kötetem címadó verse.
Számos értéket, tanácsot fedezhetünk fel a verseiben.
Számomra a legkedvesebbek a Húsvét, 2013 vers sorai voltak. A versszakok
rendkívül nagy erővel bírnak és be kell valljam, hogy már kívülről tudom,
annyiszor olvastam, mert itt éreztem először a vidéki otthon szabadságát.
Honnan merítette az ihletet?
Igen. A vidéki otthon szabadsága. Köszönöm, hogy szóba
hozta! Pesti, belvárosi kölök mivoltom ellenére 17-18 éves koromig nagyon sok
időt, évente több hónapot egy szinte középkori elmaradottságba rekedt faluban
töltöttem nagyszüleimnél. Pénteken még a Károlyi-kertben, az Erzsébet híd
alatti parkolóban, vagy a Bástya utcai Kistéren fociztam a barátaimmal, hétfőn
már tengerit kapáltunk bátyámmal negyven fokos hőségben, végeláthatatlan
kukoricaföldeken. Máig nem tudom, az a belvárosi kissrác vagy a klottgatyás
lurkó vagyok egy fél évszázaddal öregebben, aki még mindig Budapesten élek, –
de van egy házunk az ország egy nem is távoli szegletében. Kert is van, a
kertben két 120 éves körtefa, fenyők, tuják, bokrok és minden évben hálásan
újraéledő fű. Igen, a rigó!
Igen, most, 2021 tavaszán a múlt héten ült meg költeni a tornácunk
keresztgerendájára rakott fészkében egy rigó pár. Szóval, a világ olyan
amilyen, romlik és összedőlhet, az ég is bedőlhet, de a rigó fütyöl. Amig van,
aki hallgatja, addig megvagyunk.
Térjünk rá kicsit a mai világhelyzetre. Egy ennyire sokrétű
alkotót, mint amilyen Ön is, hogyan érintett meg a világjárvány időszaka?
Mennyire befolyásolja az írásban? Inspirálja, vagy inkább letaglózza?
Mivel mindhárom elfoglaltságom, a könyvtervező-grafikai
munkák, az írás és rajzolás ma már íróasztalhoz, számítógéphez kötődik, illetve
köt, gyakorlatilag nem sokat változott a napi menetrend. Ami aggodalom van
bennem, a családomért, akik nálam jóval mozgékonyabb, jóval gyakorlatiasabb
életet élnek: az iskolás lányunokák, a nemzetközi cégnél dolgozó édesanyjuk és
a feleségem, aki szíve szerint mindannyiunkat folyamatosan egybeterelne.
Ami
pedig, ahogy a kérdésében fogalmazza, letaglóz: a pandémia ahelyett hogy
összerántaná ezt az országot, szétdarabolja azt is, ami eddig egyben volt. Az
egészségügyben küzdő dolgozóké minden megbecsülésem, tiszteletem, de ami rajtuk
kívül van – az pokoli. Körkörös hazugság, vádaskodás, rágalmak, anyagi- és
politikai- hatalmi haszonszerzés. Ez van.
A Fölsértett ég című könyve olvasása közben többször úgy
éreztem, hogy tulajdonképpen egy naplót tartok a kezeimben. Verseiből árad – az
adott témát tekintve – egy bizonyos kiáltás a világ felé. Mennyire van alapja
ennek a gondolatmenetnek?
Van. Teljes mértékben. Engedje meg, hogy néhány nagyon
egyszerű kijelentéssel foglaljam ezt össze – azután már többet nem idézek
magamtól –, az Egyszerű című írásom soraival:
csillag forog ujjainkon: / semmit nem értünk
mérettettünk olajjal-arannyal: / semmit nem értünk
ha eljön is: / nem értünk
Nem akarnám túlmagyarázni, talán csak annyit: hatalmas kincs
van az ember kezében, de a közöny mindent megmásít, a gazdagság elértéktelenít,
s ha lenne is megváltás, nem mi leszünk a megváltottak. Éppen ma olvastam David
Attenborough-tól, jobban járna a világ nélkülünk. Sajnos, régóta él bennem is
ez a látomás, erről szól több írásom is. Úgy látszik, nem vagyok kifejezetten
derűlátó.
Mi volt az életében a legnagyobb pozitív és negatív élmény,
amelyről úgy érzi, hogy hatással volt annak a művésznek a megszületésére, akivé
élete során vált? Voltak-e keresztutak az életében, amikor úgy érezte, hogy nem
akar többet verset írni vagy rajzolni?
Pozitív hatásként egészen biztos, hogy az előttem járt
költőket, képzőművészeket tartom számon, de annyira, hogy a lascaux-i
barlangrajzokról éppúgy az alkotás, a megformálás jó értelemben vett hatalma
jut eszembe, mint a reneszánsz nem-anyaszülte óriásairól. Amiről kérdez, a
keresztút, igen, volt az is. Harminc évvel ezelőtt sokan sokat vártunk az
úgynevezett rendszerváltástól, a „fényesnél” fényesebb szeleket, lélegezhető
friss levegőt, szabadságot és – József Attilával szólva – szabadság szülte
rendet. Azután másképp lett. Egészen másképp. Kiderült számomra, hogy a
korábban maguktól értetődő „nem”-eket nagyon nehezen tudom „igen”-ekké
fordítani, így lett a Némulat kötetem (1990-ben jelent meg) önbeteljesítő
jóslat, nagyon sokáig nem írtam egy sort sem, nem húztam egy vonalat sem.
Sokára találtam vissza az alkotás öröméhez, ma már hálistennek újra, mondhatom
elszántan dolgozom, – úgy gondolom már nem adom lejjebb. Se föl.
Köztudott, hogy minél többet olvasunk, annál tájékozottabbak
vagyunk. Ön szerint ki volt a legnagyobb hatással a munkásságára? Kit tekint
esetleg példaképének?
Igen, igaz. De biztos ismeri azt az érzést is, hogy minél
több könyvet elolvastunk, annál elkeserítőbb, ha a világ nagyvárosainak, ódon
egyetemeinek óriás könyvtáraira gondolunk, a százévek alatt mahagónivá sötétült
hatalmas polcokra, emeletekre felfutó csigalépcsők kifényesedett fakorlátaira,
hány meg hány emberöltő írta, gyűjtötte, olvasta azokat a könyveket, amiknek
töredékét sem tudjuk elolvasni! Nem beszélve a tóratekercsekről, Európa kolostorainak
kódexeiről – szóval sok lenne a keserűség, ha nem lennének a mai világunkra
közvetlenül ablakot nyitó művészek, írók, költők, zenei hatalmasságok, akik
mind egy-egy külön, egyediségében is teljes világot tárnak elénk.
Ha
bármikor a pályám kezdetéről kérdeznek, mindig a fiatalon meghalt Szervác
Józsefet említem (egy évvel volt csak
idősebb nálam), nemzedékem legélesebb, legtisztább hangú költőjét, a magának
otthont, országot, „mindenséget” engesztelhetetlen haraggal és konok
szelídséggel követelő fiatalembert, és vele együtt azonnal az őt vitathatatlan
irodalmi örökösévé avató Nagy Lászlót . És ha Nagy László, akkor rögtön Szécsi
Margit „a világ női vagánya”, és ha Nagy László, akkor „nekem Ady Endre ostora
tetszik”…ha Nagy László, akkor Kormos István, ha Nagy László, akkor Juhász
Ferenc, az „ikercsillag”. Azt hiszem, megválaszoltam a kérdését!
Olvasóként többször éreztem egy bizonyos felelősségre vonást
illetve haragot a világegyetemmel vagy egyfajta transzcendens rendező elvvel
szemben. Helyénvaló-e ez az érzésem? Van –e esetleg kedve erről kicsit bővebben
mesélni!
Örülök, ha így érzi, nem mintha maga a dolog örömteli lenne.
Méltatlan és szerénytelen lenne visszafelé mutogatni, de a magyar költészetben
évszázadok óta megvan a perlekedés a föntlévővel. Volt idő, mikor sérelmeztem, hogy anyám-apám
a ’vallástalanítás évei’ alatt nem loptak be bármi templomba, hogy titokban
megkereszteltessenek – így pogány, kívülálló maradtam –, ma már inkább örülök
ennek. Persze jó lenne valami transzcendens rendezőn, ahogy ön mondja (hívhatjuk
így is akár, ebben legalább humor van) számonkérni az ember tökéletlenségét –, ha
bárkit Uramnak szólítok az írásaimban, az Ő, aki nincs. Ha mégis létezne, majd
el- és leszámol a szavaimmal, de addig legalább hadd kérdezgessem. És itt hadd
csatoljak vissza korábbi, a keresztúttal, megtorpanással kapcsolatos kérdésére:
nincs annál visszatetszőbb, mint mikor a hitnélküliség ájtatos arcot ölt. Most
éppen nagyon ez történik.
A könyveiben a grafikák nagyon erőteljesek és kifejezőek.
Tekinthetőek-e ezek pusztán az önkifejezés egy másik eszközének a költészet
mellett, vagy szolgálnak egyfajta belső terápiaként is? Az a fajta kompozíciós
munka, amely Önnél megfigyelhető, hatalmas mértékű figyelmet és koncentrációt
igényel. Ami azonban igazán rejtélyes, az az, hogy mire összpontosul ez a
figyelem. Nevezhető intellektuális figyelemnek?
Igen, beszéltünk erről korábban, a rajzaim valóban a versek
mellett egy másik kifejezési eszközként működnek, együtt fut a kettő, egymás
mellett, egyenrangúan haladnak, de igaza van, a rajzolást valóban mondhatjuk
belső terápiának. Előfordul, hogy nem előre megtervezett céllal kezdek
rajzolni, csak a már említett gyerekkori varázs kerít hatalmába, van úgy, hogy
a sűrűbb-ritkább vonalak sokasodása magától alakul hirtelen továbbgondolható
jelentéssé, és akkor már valóban a vadász fölajzottságával igyekszem elérni a
véletlenek kusza szövedékén átsejlő célt. Az is gyakori, hogy két széttartó
szándékú rajzomról napok múltán veszem észre, hogy ezek voltaképp
összetartoznak, ilyenkor elektronikus segítséggel egymásra vetítem őket,
mondhatjuk, néha így egyesül kompozícióvá a rejtélyes ösztönösség és az
intellektuális figyelem.
Mindig is zavarba ejtett a költészet hatalma. Érezte-e
valaha, hogy Ön egyfajta közvetítő a Költészet és a versei között?
Egészen biztosan: nem. Ennél sokkal inkább érzem magam jól
körvonalazható valakinek, akinek a művészetek határmezsgyéjén közlekedő
foglalkozása van. Az ország rangos könyvkiadóiban, szerkesztőségeiben
dolgozhattam könyvtervezőként, művészeti szerkesztőként, a hazai- és
világirodalom legnagyszerűbb alkotásait formálhattam könyvvé, és számos költő,
író, fotográfus személyes ismeretségét, olykor megtartó barátságát köszönhetem
a kenyérkereső szakmámnak. Életemnek ezt a részét tekintem közvetítésnek.
A vers,
az írás más. Úgy gondolom, nem én közvetítek a verseim és a Költészet között,
hanem az írásaim állítanak valakit közszemlére – a pellengért és a míves
szobrot csak az idő dátumozza – az a valaki nem én vagyok, azok már ők maguk.
Térjünk rá kicsit a grafikusi oldalára is. Van-e olyan
alkotás, esetleg elismerés, amire különösen büszke?
Tervezőgrafikusként mondhatok sikereket magaménak (MOB
Média-díj, Szép Magyar Könyv díj és oklevelek), régebbi rajzaim közül kettőt
említenék, a ’Magyarok királya’ címűt (ez egyben az Ebgondolat c. kötetem
borítórajza) és a ’Sárkányfogveteményt’, úgy hiszem, mindkettő jól illusztrálja
a beszélgetésünkben elhangzottakat. Egyébként épp a napokban, április 22-én van
a ’Föld napja’, utóbbi grafikám erre is emlékeztet talán.
Tavaly jelent meg legutóbbi verseskötete: a Fölsértett ég.
Elégedett volt-e az eredménnyel? Milyen volt a kritika illetve az
olvasóközönség fogadtatása? Elárulja esetleg, hogy min dolgozik jelenleg?
Így, a pandémia eddigi másfél évében nem lehetek elégedetlen
a verseskönyv visszhangjával. Az online térben igen sok elismerő visszajelzést
kaptam, az Art7, a Holdkatlan, a Könyvelvonó web-es kulturális folyóiratok
közöltek értékes kritikákat a kötetről, a Gondolat Kiadó élő beszélgetést,
könyvbemutatót szervezett, amit ezernyolcszáznál többen tiszteltek meg
figyelmükkel, az ÉS pedig egy teljes lapszámban mutatta be grafikáimat idén
tavasszal.
Ami
további biztató öröm, a Gondolat, ahol immár otthonra leltem, jelezte, jövőre
várják egy újabb kötetem anyagát.
És ez
munkatervnek több, jobb, mint remélhető.
Nagyon szépen köszönöm az interjút és további sok sikert
kívánok!
Amennyiben felkeltettem az érdeklődéseteket, keressétek fel
az alkotó weboldalát, mert további érdekességeket és információkat találtok!
Fölsértett ég és az Örökévad című köteteket, pedig a Gondolat Kiadó oldalán be tudod szerezni!
Írta: NiKy
Köszönöm, kedves Niky, hogy időt, fáradságot és értő figyelmet fordított munkáim és gondolataim bemutatására!
VálaszTörlésIstván
Gratulálok, István!
VálaszTörlés