„Tökéletes szülő nem létezik.”
Az utóbbi időben egyre több olyan könyvet veszek kézbe, ami
valamilyen szinten formálja a gondolkozásomat, az érzéseimet és bizony még
olvasás után is többször velem van a gondolataimban. A mostani kötet is egyike
a fent leírtaknak, mert bizony attól, hogy nem vagyok szülő, még számos téren
érintenek a benne leírtak és lényegében teljesen egyet kell, hogy értsek az íróval,
de erről később írok még. Szeretném megköszönni a Móra Kiadónak, hogy
biztosított számomra egy példányt, hiszen nélkületek nem tudom, hogy mikor
olvastam volna el a könyvet. Köszönöm!
Ez a kötet a Móra Családi Iránytű programja keretében jelent
meg, mely elsődlegesen a szülők megsegítésére jött létre. Számos olyan önsegítő
könyvek közül válogathatnak az érdeklődők, melyek könnyebbé tehetik a családi
élet mindennapjait.
Jesper Juul – Falkavezérek könyvét az idei év egyik legizgalmasabb
megjelenései között tartom számon, hiszen számos ön-és családsegítő kötetet
volt szerencsém olvasni, de talán most először találkoztam olyan alkotóval, aki
hitelesen – maga is családterapeuta és tanár – adja át olvasójának mindazt a
tudást, melyet az évtizedek alatt tapasztalt és összegyűjtött. A kötet számos
formában közelíti meg a család és szülők fogalmát és létét. Elsődlegesen
természetesen segítő szándékkal íródott, de meghúzódik a háttérben egy bizonyos
dokumentációs tényfeltárás is, hogy mi is folyik valójában a világban, érintve
a családok társadalmi létét és helyzetét, valamint a politikai és emocionális
hatásokat is.
Az első, ami számomra szokatlan volt, az a borító. Hiszen
egy farkas falka látható a képen, mely bár sziluettként nem hivalkodó, de a
kötet tematikáját tekintve, a szokatlan kategóriába esik. Ettől függetlenül
hűen tükrözi a belső tartalmat. Hiszen az alkotó párhuzamot von a farkasfalkákra
oly erősen jellemző hierarchia, az egyedek egymás közötti viszonya és az emberi
családok között. Az alkotó meglátása szerint a fő kihívás az, hogy a szülő
hogyan tud megfelelő vezetőként jelen lenni gyermeke életében és mennyire
fontos annak számára, hogy a jó irányítással gördülékenyen tudjon a
társadalomban szocializálódni, valamint a beilleszkedés is könnyebb legyen.
Több fejezeten keresztül és számos formában szólítja meg a
szülőket. Külön részeket szán a nők és a férfiak szempontjának megvizsgálására,
sőt visszamenőlegesen, a történelmen keresztül szemlélteti a család szerkezeti
fejlődését. Rendkívül részletesen mutatja be, és egyben szembeállítja a
különböző korszakokban megkövetelt társadalmi nézeteket, valamint hogy milyen
hatással voltak az akkori családok felépítésére. Külön foglalkozik a személyes
felelősségvállalással, az önbecsülés, az odafigyelés és empátia, valamint a
hatalom paradoxon létével és az ezzel való visszaéléssel is. Bemutatja a
különböző intézmények és a társadalom oldaláról is a család szerkezetét,
valamint a terapeuták szemszögéből is kapunk némi ismeretet a mai problémákról
és azok megoldásairól.
Személyes meglátásom a könyvvel kapcsolatban, hogy nagyon
gördülékeny stílusban, rendkívül részletesen, de annál érdekesebben hívja fel a
figyelmet a két nem közötti különbözőségekre és arra, hogy mégis hogyan tudnak
egy egységet alkotni a szülői szerepben.
A világ folyamatosan változik és ehhez az embernek is
alkalmazkodnia kell. A régi módszerek már nem állják meg a helyüket és sok
esetben többet ártanak, mint segítenek. De ezt a meglátást lebonthatjuk a
munkahelyekre is. Erre ez az idézet tökéletes példa:
A családfő, a „félelem” megtestesülését mindig is az Apa
töltötte be, hiszen a férfi képviseli még mindig az erőt és a szigorúságot. Az
író rendkívül érdekes és hiteles formában mutatja be ezt a szerepkört, és hogy
jelen pillanatban milyen elvárt szerepet is töltenek be a családon belül ezen
személyek. Nézzétek csak!
„A fiatal apukák csak mostanában kezdték el újraértelmezni a
szerepüket a családban, melyben, mint társak és apák léphetnek fel. Tisztában
vannak azzal, hogy rengeteget tanulhatnak a nőktől, de azt is tudják, hogy egy
anyukától azt nem lehet megtanulni, hogyan lehet valaki jobb apuka, és hogyan
kell apaként egyenrangú és kompetens irányító szerepet vinni a családban.
Egymástól és a gyermekeiktől kell ezt megtanulniuk. Országonként hatalmas
különbségek lehetnek, de lényegében a legtöbb férfi elsősorban még mindig a
családjáról gondoskodó apaszerepben találja meg az indentitását. Ezenkívül
sokukat a munkahelyükön még mindig bántalmaznak és megaláznak, igaz, hogy ez
napjainkban már sokkal rejtettebben történik. Természetesen számos olyan
vállalat is létezik, ahol ilyesmi nem fordul elő.”
A kötet külön foglalkozik a személy különböző jellemzőivel,
ide értve a személyes felelősségvállalást, proaktivítást és az értelmi és
érzelmi intelligenciát is.
Vagy pedig:
„Proaktív egy felnőtt, ha képes saját céljainak és
értékeinek megfelelően cselekedni ahelyett, hogy kizárólag a gyermek szavaira
vagy tetteire reagálna. Empátia az a képesség, hogy egy másik ember
lelkiállapotába bele tudjuk élni magunkat. A rugalmasság azt jelenti, hogy
tekintettel vagyunk mind a gyermekben, mind a bennünk zajló változásokra – ahelyett,
hogy mindig következetesek maradnánk. A gondoskodás és a párbeszéd lehetővé
teszi, hogy észrevegyük a gyermek kívánságait, igényeit, ötleteit, érzéseit, és
ezek szerint cselekedjünk – még akkor is, ha ezek a saját kívánságainkkal,
igényeinkkel, ötleteinkkel és érzéseinkkel ellentétes. Azoknak a felnőtteknek,
akik így irányítanak, a személyes tekintélyük a legfontosabb.”
Jómagam is szenvedtem mind gyermekként, mind pedig
felnőttként is az úgynevezett kettős mérce lététől. Bár régen sűrűn előfordult,
bizony még napjainkban sem ritka ez a jelenség a gyermekek életében. Nézzétek
csak!
„Az egyik legártalmasabb szokás, ami egy felnőtt-gyerek
kapcsolatban előfordulhat, az az, ha a felnőtt következetesen a gyerekét vagy a
tanítványát hibáztatja a saját tévedéseiért. Ennek pedig mindig az volt és még
ma is az az üzenete, hogy: ha jó a kapcsolatunk, az az én sikerem, ha nem, az
viszont a te hibád. Ez a kettős mérce kétszáz éven keresztül jól működött, és
általánosan elfogadott kifogással szolgált a szülők és a tanárok számára,
azonban sajnos még ma is gyakori, annak ellenére, hogy az emberi kapcsolatok
természetéről szóló tények egészen mást mutatnak.”
A következő két idézet, pedig számomra nagyon fontos
gondolatokat indított el bennem, kíváncsi vagyok, hogy mit szólsz ehhez kedves
olvasó!
Az első:
„A gyerekek úgy tanulnak, ahogyan a tudósok, nincs szükségük
útmutatásra, és pontosan így kellene nekünk is megtanulni velük és tőlük azt,
hogy miként tegyünk szert jó és egészséges felnőtt-gyerek kapcsolatra. A
szocializáció mindenhol és mindig jelen van, és alkalmazkodásra tanítja a
gyerekeket. Csak a szülők tudják biztosítani annak a lehetőségét, hogy a
gyerekben egészséges egyensúly alakuljon ki a személyisége és az alkalmazkodása
között, és hogy később ez a fiatal felnőtt egyensúlyban lévő döntéseket tudjon
hozni. Az oktatási intézmények hajlamosak arra, hogy általánosítsanak, és
azokról a problémákról (és néha veszélyekről is) panaszkodjanak, amelyek azzal
járnak, ha minden gyerek személyiségét külön-külön kezeljük. Teljesen
félrevezető és sok ember véleményét megmérgező gondolat az, hogy az erős
egyéniségű személyek veszélyt jelentenek a csoportra, valamint veszélyeztetik a
családban és a társadalomban meglévő szolidaritást.”
És a második:
„Úgy tűnik, az a társadalmilag általánosan elfogadott
vélemény, hogy a mentális és pszichoszociális egészségünk viszonylag rendben
van, egyáltalán nem állja meg a helyét. (…) Az életmódunkra visszavezethető
betegségek száma nő, ahogyan azok a fiatalok is egyre többen vannak, akik
munkaképtelenségük miatt rendszeres segélyre szorulnak, valamint a „sajátos
nevelési igényű” gyerekek száma is állandóan növekszik. A legális és illegális
drogok fogyasztása a „jól működő” felnőttek körében rekordmagasságokat ér el. A
krónikus alkoholisták és az öngyilkosságot elkövető gyerekek és fiatalok
százalékos aránya is emelkedik. Napról napra egyre több függőséggel
találkozunk, folyamatosan többen tartoznak a „munkamániások”, a vásárlás-,szex-
vagy szerencsejáték-függők közé. Az orvosi, illetve gyógyszeres kezelésre
szoruló gyerekek és fiatalok száma pedig hihetetlen gyorsasággal emelkedik, és
ugyanennyire hihetetlenül magas az olyan speciális pszichiátriai kezelésen
részt vevő gyerekek aránya, ahol a gyerekkori stresszt kezelik.”
És számomra azért is kiemelkedőek az író meglátásai és
javaslatai, mert nem bánik kesztyűs kézzel a politikusokkal sem, valamint a
családsegítő munkatársak terápiás módszereit is kritizálja.
„Döntő különbség van aközött, ahogyan ezeknek a szakmáknak a
dolgozói a felnőtteknek próbálnak segíteni, és aközött, ahogy a gyerekeknek. A
felnőtt pácienseknek a modern pszichoterápiás módszerek (kivételt jelentenek a
behaviorista módszerek) és mozgásterápiák is úgy segítenek, hogy lehetővé
teszik számukra azt, hogy kapcsolatba lépjenek önmagukkal, a személyes
történetükkel, az érzéseikkel, az értékeikkel, a határaikkal, a
lehetőségeikkel, a döntéshozó képességükkel. Mindent megtesznek azért, hogy az
egyént felszabadítsák, hogy javuljon az önértékelésük, és ez általában sikerül
is nekik. A páciensek elemi érdekeit tartják szem előtt.”
Valamint:
Ám ha (…) a terapeuták vagy a kollégáik kisgyerekeknek vagy
fiataloknak próbálnak segíteni, nagyon sokszor csak azon fáradoznak, hogy a
gyerekek és fiatalok viselkedését a családhoz vagy a számukra nem éppen megfelelő
pedagógiai intézményhez igazítsák. Ezeknek a kezeléseknek a sikerét a konkrét
tünetek megszűnésével mérik. Ráadásul nem hivatásos szakember nem is
foglalkozhat velük! Mikor láttak utoljára olyan terapeutát, aki kézen fogta a
gyermeket és elsétált vele az óvodába vagy az iskolába, majd azt javasolta
ezeknek az intézményeknek, hogy változtassanak a módszereiken, illetve
olyanokat kövessenek, amelyek lehetővé teszik, hogy a gyerekből erős és
egészséges felnőtt válhasson? Feltehetőleg soha, vagy talán egyszer-kétszer. A
kisgyerekekkel és fiatalokkal foglalkozó szakembereknek nem az a feladatuk,
hogy a páciens életminőségén javítsanak, hanem ehelyett sajnálatos módon a
munkaadóiknak és az intézményeknek próbálnak megfelelni. A legtöbb esetben ők
ezt nem így látják, de valójában ez az, amit tesznek. Ha a felnőttekkel
dolgoznának így, akkor vagy eltűnnének a pácienseik, vagy elveszítenék a
munkájukat.”
A könyv utolsó fejezeteinek egyikében pedig felfedezhetjük a
„falkavezér” nevelési formákat, azaz a szülői nézetek különböző fajtáit, külön
taglalva az előnyeit és természetesen a hátrányokat is.
Összességében elmondhatom, hogy egy rendkívül részletgazdag
és hiteles írást olvashattam az író tollából. Nagyon sok szemszögből vizsgálja
a családi és szülői létet, valamint rávilágít a szülő-gyermek kapcsolat
buktatóira és javaslatot tesz ezek megoldására.
Ajánlom minden szülőnek, pedagógusnak és bizony minden olyan
olvasónak, akik szeretnék megérteni önmagukat is.
Hiszen ne feledjétek: „Minden nap valami újat tanulunk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése