A mai kortárs költészet igencsak szerteágazó forma, stílus
és önkifejezés tekintetében. Számos költő nyúl a mondatok kavalkádjához, a
szabad formaisághoz vagy éppen a képvershez, más néven kalligramhoz. Érdekes
módon újabban, vagy éppen visszatérőként, ismét nagy divatját éli a dalszövegek
költészetté való formálása is. Mint olvasható, igen sokrétűek és talán nem
meglepő, hogy pont ezért igen nehezen értelmezhetőek vagy éppen befogadhatóak
sok esetben a mai „kortárs” versek. Természetesen kell az olvasó tájékozottsága
a költőt tekintve, illetve egy bizonyos lelki érettség is. Hogy ki mennyire
érzi magát felkészülve az irodalom eme sokszínű ágazatára, tulajdonképpen
lényegtelen, hiszen egy kötetről alkotott véleményt számos más nézőpont is
befolyásolhat.
És ha már a divatirányzatokról írtam fentebb, szintén nagy
keletjét élik azon alkotások, amelyeket valamilyen más területen elhíresült,
úgyis mondhatjuk, hogy sztárok vetnek papírra. A jelen esetben górcső alá vett
kiadvány is, egy igen csak ismert énekesnő tollából származik.
Lana Del Rey - Violet a fűben hátrahajol című könyve 2022
egyik újdonsága, amely a Jelenkor Kiadó gondozásában jelent meg.
A kötet több részletből tevődik össze – dalszövegek,
naplórészletek, versek, haikuk -, amelyek egy egységet képeznek és
tulajdonképpen egy töredék memoár sejlik fel a lapokból.
A legtöbb alkotása mély, intenzív depressziót hoz felszínre
az olvasóban, amely többnyire egy nehéz szerelmet szólít meg. Ez a legbelső,
szinte már fájdalmakkal bíró érzelem változó személyekhez szól, ahogy haladunk
az idősíkon keresztül, mégis ugyanolyan intenzivitással égeti fel a lelkeket.
Nézzétek csak!
Többször olvashatunk a belső magányról, amely eddig végig
követte az életét, hiszen már a kezdetek óta édesanyja meleg ölelése hiányából
fakadóan egy bizonyos űr keletkezett a lelkében.
„Tudom hogy rossz vagyok de nincs hová mennem
hazajöhetek végre?
Sosem volt anyám
Megengeded hogy enyém legyen végre a nap
és a fiam az óceán
neveltetésem dacára egész jól viselem gondját a dolgoknak
Felnevelhetem a hegyeidet?
Megígérem hogy zöldebben tartom őket lányaimmá teszem
beszélek nekik a tüzekről figyelmeztetem őket a vízre
Magányos vagyok LA
hazajöhetek végre?”
És végezetül, de nem utolsó sorban a haiku műfajban íródott
költeményeiről is elmondható, hogy a kiragadott pillanatképek egy-egy apró
csendéletnek felelnek meg, amelyeket áthat a fojtogató melankólia, mégis
gyönyörűek.
„Évekig kértem
hogy vegyél a karodba
de soha. Nem ment.”
Szubjektíven úgy érzem, hogy bár bizonyos szegmensei valóban
meghatóak és szépek, mégis túl van értékelve. Ez a bizonyos hype persze szintén
szubjektív, mégis úgy érzem, hogy nem attól lesz kiváló egy verseskötet, hogy
fittyet hányunk az alapvető szabályoknak. Akár úgy is fogalmazhatok, hogy túl
közköltemény, amelyet sokan magasztalni fognak az énekesi pályán elért sikerek
oltárán. Kár, hogy a dicsfény elvakítja a lényeget. A haiku költészetéről
mondhatom el egyedül, hogy valóban megfogóak és egyedibbek. Sajnos én nem látom
azt a hatalmas értéket és kultuszt, amit alapvetően a nevéhez fűznek, pedig az
énekesnő dalait nagyon kedvelem.
Összességében ugyan elmondhatom, hogy megértettem az
üzenetet, csak sajnos ebben a formában nem tudom értékelni és pont ezért nehéz
bármit is hozzáfűznöm a fent említetteken kívül.
Hogy kinek ajánlom? Őszintén szólva csak azoknak, akik
kedvelik az énekesnő munkásságát, hiszen ez egy érdekesség lesz a számukra. A
melankólia és drámaiság vörös és fekete posztójával ékesített szövegek azon
lelkeket meg fognak érinteni, akik hasonló mélységben szemlélik az életet, azonban
akik kevésbé befogadóak – mint jómagam is, annak egy egyszeri olvasmányban lesz
része.
Amennyiben kézbe szeretnéd venni a könyvet, megteheted, ha a
Libri weboldalára ellátogatsz.
Írta: NiKy