“Szüleim, akik mindketten ismert írók,
gyakran mondták, hogy az írónak az a feladata, hogy felfedezőútra induljon a
világban, aztán anyaggal felpakolva hazatérjen. Minden élményt át lehet
formálni irodalommá. Igen, az irodalmi anyag jelentett mindent, és ebben a
hozzáállásban van egy nagy adag bátorság és kíváncsiság. De soha nem esett szó
arról, milyen árat kell ezért fizetni – és hogy ez az ár a nők számára
legtöbbször magasabb, mint a férfiaknak.”
Talán nincs olyan élő ember, aki ne hallott
volna a 2017-ben kirobbant meetoo botrányról, mely végigsöpört a világon és
következményeként számos, addig szent és sérthetelen státuszt betöltő híresség
nimbusza hullott a porba az általuk elkövetett szexuális attrocitások miatt.
Sajnos mostanra a mozgalom hatására bekövetkezett lelepleződések kapcsán nyugodtan
kijelenthetjük, hogy a magas körökben elkövetett szexuális kizsákmányolás civilizációs
jelenség, amely szinte minden országban kialakult kisebb vagy nagyobb
mértékben. Természetesen a XXI. század jó szokásához híven ezt a törekvést is
politiaki lufivá, a nemek közötti harccá degradálta, sokszor leértékelve ezzel
a mélyen húzódó probléma jelentőségét és akadályozva a tényszerű, objektív
igazságszolgáltatást.
“Vajon mi lenne más, ha valaha együtt partiztam
volna velük, ha részesültem volna figyelmükben, kaptam volna a díjaikból és
ösztöndíjaikból. Korábban tettem volna fel a kritikus kérdéseimet, vagy épphogy
belefulladtak volna a kétségeim a magasztos környezetben óhatatlanul létrejövő
bonyolult érzelmek tengerébe? Milyen irányban befolyásolta volna a kérdéseimet
az a többé-kevésbé önkéntes önfeladás, ami valódi hatalommal bíró, karizmatikus
személyek közelében mindig bekövetkezik?”
A svéd újságírónő, Matilda Gustavsson - Az
Elitklub című könyve az Alexandra kiadó gondozásában jelent meg 2020-ban, ízléses,
már-már ünnepi csomagolásban és a meetoo jelenség svédországi következményeinek
feltárásával foglalkozik.
A könyv középpontjában a III. Gusztáv svéd
király által az 1700-as években alapított Svéd Akadémia körül kirobbant botrány
áll. Nincs még egy ilyen páratlan jelentőségű intézmény a túlélésért küzdő svéd
szépirodalmi életben, amely évente több, mint egymillió euró értékű díj és
támogatás kiosztásáról rendelkezik. Emellett a nemzetközi kultúrális életben is
megkerülhetetlen, hiszen e testület dönt minden évben a páratlan (bár mostanra
kissé megkopott) presztízsű irodalmi Nodel-díj kiosztásáról is. Ehhez az
abszolutisztikus hagyományokkal rendelkező hatalmi központhoz szorosan
kapcsolódva, azzal egyfajta szimbiózisban működik a Fórum, a svéd kultúra
elitklubja. Tulajdonosa és egyben a szellemi körök egyik kedvelt és ünnepelt
bizalmasa egy bizonyos Jean-Claude Arnault, akinek felesége nem más, mint
Katarina Frostenson, rendkívűl népszerű költőnő, nem mellesleg az Akadémia
örökös tagja. A Fórum varázslatos módon az évente kiosztott éves támogatások
egyik legnagyobb haszonélvezője lesz az évek során.
“Svédország annyira kicsi ország, hogy
megtörténhetett, hogy egy bizonyos kultúrális mozgalom és a hozzá tartozó kör
teljesen átvegye a hatalmat.”
Könnyen láthatjuk már az eddigiekből is,
hogy a politikai koncentráció, az összeférhetetlenség és az egyfajta személyi
kultusz olyan buborékokhoz vezet, amelyekben a korrupció vagy a szexuális
zaklatás gyakorlatilag “belügy” marad. A meetoo tuladonképpen ezt a senki által
meg nem kérdőjelezett rendszert forgatja fel végül fenekestül, amikor néhány
bátor nő elmeséli Arnault-val kapcsolatos “kalandjait” az írónőnek.
A könyv tulajdonképpen egy nyomozás
krónikája a szerző szemszögéből elmesélve. Betekintést nyerhetünk a főbb “szereplők”,
Arnault és Frostenson életútjába, megtudhatjuk, hogy hogyan vált néhány lázadó
fenegyerek a kultúra legmagasabb szintű döntéshozójává és a végére talán jobban
megérthetjük, hogy miért úszott meg gyakorlatilag mindent Arnault a szellemi
elit hallgatólagos jóváhagyása mellett.
“Szélsőséges helyzetekben nehéz elfogadni a
közös valóságot, és úgy sejtem, az összeesküvés beleillik a kulturális világot
háborúként értelmező felfogásba. Horace Engdahl és Stieg Larsson a nyolcvanas
években szálltak harcba a hetvenes évek ideológiai alapon álló irodalmával.
Átvették a hatalmat, és szerintük most egy új – politikai irányúltságú –
esztétikai program szervezkedik és indít támadást ellenük. Úgy képzelem,
számukra ettől értelmet és magyarázatot nyer az egész.”
A mű nagy érdeme, hogy mindvégig rendkívűl
tárgyilagos marad a stílus, a szereplők mindig teljes nevükön szerepelnek, a
szerző vigyáz arra, hogy ne foglaljon állást senki ellen vagy mellett, hiszen a
nyomozás során sok csontváz előkerül a szekrényből. Néha azonban megtörik ez a
száraz újságírói hangnem és megismerhetjük az írónő belső érzelmeit, kezdeti
hitetlenkedését majd félelmeit is, ahogy egyre jobban beleássa magát az ügybe.
Ugyanakkor az olvasási élmény nem felhőtlen, egyrészt maga a nehéz téma miatt,
másrészt pedig számomra a svéd irodalmi élet nagyrészt ismeretlen, inkább csak
kuriózum, így annak nüanszai nemigazán kötöttek le. Mindentől függetlenül a
regény apropója globális természetű és minden elismerésem a alkotóé, hogy volt
bátorsága végigvinni és nyílvánosságra hozni nyomozásának eredményét.
A frappáns utószót ezúttal is az élet
nyújtja, amikor a szabadságvesztését töltő Arnault-t később átszállítják egy
másik intézménybe, miután szexuálisan sértő megjegyzéseket tesz az egyik
börtönőrre.
A hatalommal való visszaesés, a
hátrányosabb pozíciókban lévők kihasználása egyidős az emberi történelemmel és
még hosszú pszichés fejlődés áll előttünk, míg felül tudunk emelkedni ezeken a
primitív ösztönökön.
Hogy kinek ajánlom? Tulajdonképpen
bárkinek, aki úgy érzi, hogy érdekel a téma és képes szubjektív maradni,
akármelyik nemhez is tartozik éppen. De egyet jó, ha szemelőtt tartunk: az
életben sok a titok és a rejtély, de olyan még nem volt, hogy azok a bizonyos “csontvázak”
örökké a mélyben maradjanak.
Amennyiben elolvasnád a könyvet, az
Alexandra Kiadó oldalán be tudod szerezni.
Írta: NiKy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése