A minap egy igen érdekes álomban volt részem. Ugyan teljesen
minden részlete már nincs meg, mégis szeretném megosztani veletek. Egy hideg, ám
verőfényes napsütéses reggelen kissé zaklatottan „ébredtem”, hiszen befészkelte
magát a szívembe egy érzés. Tudtam, hogy aznap rengeteg dolgom van, mégsem bírtam
szabadulni tőle. Végül úgy döntöttem, hogy engedek – tőlem szokatlan módon –
ennek a mély, és kissé agresszív sugallatnak és elmegyek a Szépművészeti
Múzeumba.
A következő emlékkockán már egy hatalmas terem előtt állok.
Egy csoport idegen között tolongok, hogy az aznapra hozzánk rendelt
tárlatvezetővel elindulhassak felfedezni a prospektusban meghirdetett
kiállítást. A kezemben lévő apró, széthajtható – marketing célzattal készített,
kissé silány minőségű – katalógus, pont annyira érdekes, mint a kabátomra
szállt porszem, mégis több, apró mozaikképről nem tudom levenni a tekintetem.
Szeretném kinagyítani és kissé feszülté is válok, hiszen a telefonom által
lefotózott kép sem adja vissza, azt a perspektívát, amire oly nagyon vágyom.
Végre megérkezik a hölgy, aki időközben valószínűleg a
maratont is lefutotta, hiszen nagy „kortyokban” veszi a levegőt, miközben
próbál úrrá lenni szapora lélegzetén és a kissé felháborodott csoporton
egyaránt. Végre elindulunk, bár a tempót kissé lassúnak érzem – hiszen nem
akartam órákat elherdálni drága időmből –, de, talán a csigatempót leszámítva,
megkapom azt, amiért ide jöttem.
Míg egymást letaposva tolongunk egy terem ajtaja előtt, azon
morfondírozok, hogy miért is akartam a brosúra képeit kinagyítani, de végül
elengedem eme gondolatmenetemet, mert elém tárul a „végtelen”…
A tárlatvezető nevét is sikerül időközben megtudnom. Egy
bizonyos María Gainza kisasszonyról van szó, aki bár apró termetű, hangja és
szélvész mimikája egy egész csoportot képes lehengerelni és csendre inteni. Ezt
már elsőre is szimpatikusnak vélem, hiszen erre a hölgyre bizony úgy látszik, hogy igaz egy számomra elcsépelt mondás, miszerint a „látszat néha csal”. Való
igaz, hogy én is beleestem abba a hibába, hogy elsőre ítélkeztem, - de nem
szeretem, amikor elkésnek. Mint kiderül, María Buenos Airesben született –
lehet ezért nem ért ide időben – és régebben tagja volt a The New York Times
Buenos Aires-i szerkesztőségének. Ebből arra a következtetésre jutok, hogy
széleskörű ismeretekkel rendelkezik, és talán segítségemre lehet, bizonyos
képek értelmezésében. Kitekintésként megjegyezném, hogy nagyon szeretem a
művészetek világát, de szinte soha nem tudtam még rávenni magam arra, hogy
önszántamból kiállításokat tekintsek meg. Ezért is oly érthetetlen, mit is
keresek itt egy hétköznapon.
A kiállítás nagyon érdekes már elsőre is, hiszen nem csak
címével – Látóideg – hívja fel magára a kíváncsi művészrajongó figyelmét, de összesen
tizenegy (történetre) teremre fókuszál. Minden helyiség egy-egy festő munkáját
kívánja bemutatni. A csarnok, ahova időközben beléptünk, egy igazi kincseskamrának
bizonyul. Tartalma ugyan nem a megszokott aranyat, gyémántot és kitudja még
milyen „vackokat” őrzi, hanem tizenegy ajtót, amelyek felett egy-egy különleges
cím olvasható. Amíg a többiek hallgatják Gainza kisasszonyt, addig én elolvasom
a felíratokat.
- Dreux szarvasa
- Kösz, Charly
- A romok varázsa
- A menedék
- Villámok a vízen
- A csapóajtón túl
- Egy élet festményekben
- A lélegzés művészete
- A domb az ablakomba
- Kopogószellem
- Pitucones
Mit ne mondjak, igen érdekes megnevezések, de mi köze lehet
az általam várt festőkhöz bármelyiknek? Persze türelmetlenségem és
értetlenségem kiülhetett az arcomra, mert egyszer csak előttem terem María és
sokatmondóan rám kacsint. Már szólásra nyitom ajkaimat, amikor egyik
pillanatról a másikra felébredek…
A „kis” huncut bevezetőmből persze semmi sem igaz, de
valahogy így képzeltem el olvasásom folyamán, hogyan is „ismerkedtem” meg a
szerzővel. A valóság persze ennél sokkal puritánabb, hiszen nagyjából egy éve
találtam rá a Sonora Kiadó honlapjára. A könyveikről szinte semmit sem tudtam
és maga a kiadó sem volt számomra ismerős, de idén azt vettem a fejembe, hogy
mikrokiadókkal szeretném – alapvetően sem szűk – olvasmánylistámat bővíteni. A latin-amerikai
szerzőkre fókuszált könyvvállalkozás izgalmasnak ígérkezett a számomra, ráadásul
pár hete online olvasótalálkozót hirdettek, így evidenssé vált, hogy olvasnom
kell a könyvet.
Ennek a kötetnek a megjelenése még 2021—ben történt, mégis
számomra újdonság varázsával kecsegtetett. Az első benyomás, amely nagy
izgalommal is töltött el, maga a borító volt. Mint megtudtam, Henri Rousseau
festménye alapján Miklós Martin tovább „álmodásával” készült. Szerintem
önmagában is egy remekmű, érdemes külön rápillantani.
A könyvről valóban elmondható, hogy nehéz bekategorizálni. A
szerző saját hangját – narratíva – felhasználva ötvözi a családi történeteket
azon festők életútjának bemutatásával, akiknek legalább olyan gazdag -
tragédiák, szerelmek, betegségek vagy éppen maga a halál általi – tapasztalások
színesítették életüket, mint a családtagokét egyaránt. A látószög nehezen
fókuszálható, néhol a homályba is vész a tekintet, de mindig valami
érdekességet kínál a szemlélőnek.
„[…] a művészet játéktere a szépet és a megragadót
elválasztó távolságban van, a befogadást módosító tényezők pedig, és
legtöbbször ez történik, akár a legapróbb dolgok is lehetnek.”
Valóban számos különleges festményt és megálmodóját ismerhetünk
meg az egyedi címek alatt. A történetek térben és időben is sokrétűek,
ráadásul egy idő után összemosódnak egy család tragédiáját fejtegető hangéval.
Ha már erről írok éppen, megjegyezném, hogy a szereplők között lévő kapcsolatok
is igen színesek. Az anya-lánya, testvér viszonyok mögött húzódó okok vagy
félreértések már önmagukban is feszültséget és izgalmat váltanak ki az
olvasóban, de sajnos annyira sosem kapunk elég információt, hogy elégedettek is
lehessünk.
Visszatérve a festőkhöz személyes kedvencemet is
felfedezhettem, ami határtalan boldogsággal töltött el. Nem tagadom, hogy Gustave
Courbet - A Viharos tenger című festménye különleges helyen van a lelkemben.
Mindig is vonzódtam a kaotikus, kissé talán romboló természeti elemekhez, a víz
pedig életem egyik legmeghatározóbb természeti különlegessége. Maga a festmény,
mind színvilágával, mind képi üzenetével, felzaklat és megnyugtat egyszerre. Ez
a dualitás, vagy nevezhetem éppen antoníma érzékelésnek is, elegendő ahhoz,
hogy a libabőr elinduljon a testemen. Ennek a fejezetnek külön figyelmet
szenteltem és legalább kétszer újra olvastam, egy kis idő eltéréssel. Minden
alkalommal újabb és újabb értelmet nyertek számomra a történetben életre
keltett karakterek és egy megfoghatatlan, álomszerű lepel alá kerültem, amely
súlytalansága ellenére mégis rám nyomta üzenetét. Mondhatnám, hogy
nehezteléssel gondoltam vissza erre, de ennek ellentétje lett igaz rám, hiszen
egy mély hála és nyugalom alakult ki bennem. Aki ennyi figyelmet fordít egy
letűnt kor tehetségének, annak különleges lélekesszencia adatot meg.
„[…] azért írunk, hogy közben valami másról meséljünk.”
Úgy gondolom, hogy ennek a könyvnek számos mély
gondolatisága, üzenete van olvasója irányába. Nemcsak az emberi kapcsolatok
tekintetében, de az élet és halál mezsgyéjén járva is. A festészettel
fűszerezett történetek varázsecsettel (tollal) készültek. A (tinta) festék
pedig maga az életből keverődött ki, ami vászonra felfestve ezer színben
pompázik mindenkinek. Hogy ki mit lát meg benne, persze egyszeri és
megismételhetetlen, de ettől is olyan különleges.
„Mond meg, mit olvasol, és megmondom, hogy vagy […].”
Összességében egy nagyon eklektikus történetcsokrot kaptam a
kötet által, amelynek illata még olvasásom után napokkal is érződik.
Különlegesnek gondolom, mert ritkán veszek kézbe olyan könyvet, ahol a múzeumba,
kiállításra járást egy terápiás kezeléssel azonosítja a szerző. Itt számos
okból kerül az adott főszereplő egy-egy művész képeinek bemutatójára, mégis
felszabadító hatással bír a szemlélőre. Meghozta a kedvet számomra is, hogy
felkeressek egy-egy kiállítást és elmerüljek egy kicsit ebben a különleges
világban.
Ajánlom a könyvet, de nehéz bekategorizálni, hogy igazán
kinek is szólna éppen. Talán elegendő annyit írnom, hogy ha szereted a
különlegesebb és egyedibb kiadványokat, akkor ezt mindenképpen érdemes kézbe
venni. Nemtől, kortól függetlenül csak annyit javasolhatok számodra: először
olvasd el ezt a könyvet, utána pedig irány a közeledben található múzeum.
„[…] soha senki nem áll készen semmire. Ez a poén, nem?”
Ha szívesen elmerülnél ebben az egyedi világban, nem kell
mást tenned, mint a Sonora Kiadó weboldalán ellátogatnod.
Írta: NiKy